بحث ما دربارۀ معیارهای اصلی مسئول و کارگزار در نظام حکومتی جمهوری اسلامی به‌ویژه رئیس‌جمهوری از نگاه حضرت امام خامنه‌ای بود که آن‌ها را در سه کلان‌معیار دسته‌بندی کردیم و در نوشتارهای پیشین از اصول کلی آن‌ها سخن گفتیم و شاخص‌های فرعی دو کلان‌معیار تدین و انقلابی‌بود و وفاداری به آرمان‌های انقلاب را توضیح دادیم.
اکنون و در این نوشتار شاخصه‌های کلان‌معیار سوم یعنی معیار کارآمدی و کارایی و کفایت مدیریتی را بیان می‌کنیم. یادآور می‌شود که این معیار را معیار کافی نامیدیم که اگر کسی آن‌ها را داشته باشد، می‌توانیم مطمئن شویم که کشور رو به پیشرفت خواهد گذاشت ان شاء الله تعالی.
اما شاخصه‌ها عبارتند از:
۱. تلاش موفق؛ به‌گونه‌ای که مردم نشانه‌های توفیق را مشاهده کنند. انتظار معجزه و کار خارق العاده از مسئولان نیست، اما باید به‌صورت معقول کارا باشند.
۲. در مقابل زورگویان جهانی بایستد و تسلیم دشمن نشود و تملق‌گوی دولت‌های مستکبر نباشد.
۳. برای مردم بی‌هزینه باشد، موجب ایجاد تشویش و نگرانی در مردم نباشد
۴. معتقد به توانمند‌های داخلی باشد و نگاهش به بیرون مرزها نباشد.
۵. به مدل اقتصادبومی(اسلامی ـ مقاومتی) اعتقاد داشته باشد و پایبند باشد.
۶. مشی او دوری از اختلاف‌افکنی، گریبان‌گیری و مچ‌گیری در مقابل چشم مردم باشد.
۷. هوشمند و عزتمند: یعنی با تدبیر باشد، و حکمت را در برنامه‌ها و نگاه خود لحاظ کند، و برنامه و نگاه بلندمدت و همه‌جانبه به مشکلات و مسائل کشور داشته باشد. دارای برنامۀ راهبردی برپایۀ عزت، مصلحت و حکمت در سیاست‌های داخلی و خارجی باشد و برای رفع نیازهای جامعه و مردم بصیر و هوشمند و برتدبیر و بابرنامه باشد؛ نه این‌که شعارهای زیبا و توخالی بدهد.
۸. توان مدیریت لازمۀ مسئولیت را همراه با همت و مقتدر داشته باشد؛ شرایطی را که برای انجام مسئولیت‌ها در قانون اساسی معین شده دارا باشد.
۹. به قانون و نهادهای قانونی احترام بگذارد و التزام عملی داشته باشد. عزم راسخ برای اجرای قانون اساسی داشته باشد.
۱۰. سابقۀ و توانایی کار اجرایی در این سطح بالا داشته باشد؛ یعنی حد و اندازه لازم برای مسئولیت ریاست جمهوری و مدیریت کلانِ اجرایی کشور را داشته باشد.
۱۱. خستگی ناپذیر باشد؛ مدیریت جهادی داشته باشد.
۱۲. پرحوصله، بانشاط و امید ، معتقد به جوان‌ها باشد.
۱۳. اتقان در کار داشته باشدو پیگیری در کارها داشته باشد.

اوقات شرعی