شروط لازم
انقلاب و نظام و کشور متعلق به همۀ ماست و همۀ ما باید حضوری آگاهانه داشته باشیم؛ عدم حضور به معنای عدم تکلیف دینی و میهنی است، هم‌چنین ضایع‌کردن حق خودمان است. بلکه حق الناس است و دربرابر آن مسئول هستیم؛ هم باید به خدای سبحان پاسخ بدهیم و هم در قیامت، حقوق مردم را بر گردن داریم و چه بسا، شهدای عظیم‌ الشأن ما خصم ما باشند، «اعاذنا الله منه»
اما در این فقره، ابتدا مبانی و معیارهای کلی و اساسی را بیان می‌کنم. سپس ـ بخواست خدای سبحان ـ دلایلم را.
در این بیان، دو نوع شرط است: یکی: شروط لازم و دیگری: کافی.
البته این شرایط نیاز به اصلاح هم دارد که هم‌نظری و هم‌گویی شما، خیلی می‌تواند کمک کند.
شروط لازم ناظر به عمل خودمان است که حتماً باید رعایت کنیم و به اختصار به آن اشاره می‌شود. ما نباید این شروط را سرسری بگیریم که بعد هم خودمان و هم کشور و مردم گرفتار می‌شوند:
1. از روی فکر و از روی تأمّل و مشورت رای بدهیم.
2. اسیر جو تبلیغاتی و سروصداهایی نامزدها و بوق‌های آن‌ها نشویم.
3. منطق رأی‌دادن و به چه کسی رأی‌دادن را پیدا کنیم، (که بهترین منطق؛ معیارهای رهبری حکیم ماست). وقتی براساس منطق فکری پیش‌ رفتیم و یک انتخابی کردیم، آن‌گاه رأی دادیم؛ رأی‌ای که براساس انتخابِ منطقی ماست، چون پایۀ نظر ما یقین و قطع است، پیش خدای متعال معذور هستیم، حتی اگر اشتباه کرده باشیم. و ان شاء الله برای رأی خود ـ نزد خدای سبحان ـ پاسخی داریم.
4. اما اگر بی‌ملاحظه، بی‌دقّت، بی‌تفکّر کردیم؛ نزد خدای سبحان مسئول هستیم، هیچ! بار حق الناس را هم بر دوش می‌کشیم! و حتی نزد خودمان هم مسئول هستیم و پاسخی برای خودمان هم نداریم!
این شروط لازم است که از منظومۀ فکری رهبر حکیم خود حضرت امام خامنه‌ای استخراج کردم.

اوقات شرعی