امام جمعه لواسانات با تاکید بر اینکه کار رسانه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: یکی از دلایل گسترش فساد در کشور ما، سکوت رسانه‌ها بود. اگر رسانه‌ها جدی به میدان بیایند، صاحبان زر و زور نمی‌توانند هر کار دلشان خواست انجام دهند.

به گزارش روابط عمومی دفتر امام جمعه لواسانات، حجت الاسلام سید سعید لواسانی روز سه‌شنبه در دیدار با سعید زارع، رئیس استان تهران خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) بیان داشت: شاهد بودیم اخیراً امام خامنه‌ای (مدظله العالی) در شرایط نامزد اصلح ریاست جمهوری برای اولین بار با این شدت و صراحت به ویژگی عدالت‌طلبی و فسادستیزی اشاره داشتند. وقتی مساله‌ای در جامعه حساس شود، می‌توانیم به جلو حرکت کنیم و در این میان رسانه‌ها نقش موثری دارند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه صدا و سیما در این مهم جدی نیست و خبرگزاری‌ها کند حرکت می‌کنند؛ اما فضای مجازی شرایطی به وجود آورده که به مراتب رسانه‌ها مجبور شدند تا با شدت بیشتری به میدان بیایند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی شمیرانات ابراز کرد: جامعه اسلامی سه رکن اساسی دارد که توحید، کرامت انسانی و عدالت اجتماعی هستند. رسانه‌ها بایستی احصا کنند در کجا عقب مانده‌ایم و در کار بر آن موضوع متمرکز شوند.

خط قرمز‌ها باید به حداقل برسد

لواسانی با اشاره به اینکه نگاهی محافظه‌کارانه بر رسانه‌ها حاکم شده است، تاکید کرد: دشمن از سکوت رسانه‌های داخلی سوءاستفاده می‌کند و اخباری را به کذب منتشر می‌کند که همین امر آسیب است، آسیبی که ناشی از خط قرمزهایی‌ست که خیلی جلو آمده و باید به حداقل برسد تا مخاطب حفظ شود.

وی افزود: سکوت در برخی مسائل، همچون مباحث امنیتی جایز و از سمت همگان نیز پذیرفته است اما محدودیت‌ها و فشارهای بیش از حد بر رسانه‌ها توجیهی ندارد! رسانه داخلی با نگاه اصلاحی به موضوعات می‌پردازد و قصد تخریب ندارد. از طرفی این آزادی موجب امیدواری مردم می‌شود.

امام جمعه لواسان تصریح کرد: مسئولان نیز بایستی در مقابل آزادی رسانه‌ها، سعه صدر داشته و انتقادپذیر باشند تا مردم بتوانند آسوده صحبت کنند.

وی تاکید کرد: صحیح آن است که برای مثال خبرگزاری ایرنا، خود ایرادات دولت را مطرح کند و خبرگزاری میزان کاستی‌های قوه قضائیه را احصا کند، تا همین اتفاق از سمت دیگران و یا رسانه‌های خارجی رخ ندهد.

لواسانی تصریح کرد: برای مثال در لواسان اگر رسانه‌ها سوال کنند، تبعیض رخ نمی‌دهد و در کنار خانه کوچکی که تخریب می‌کنند کاخی دست نخورده باقی نمی‌ماند!

کار رسانه یک جهاد است.

امام جمعه لواسان با بیان اینکه کار رسانه نوعی جهاد است، تشریح کرد: جهاد یعنی باید به سراغ کارهای سخت و به ظاهر نشدنی برویم و علیرغم تمام فشارهای راه، تا حصول نتیجه دست نکشیم.

رئیس شورای امر به معروف و نهی از منکر شمیرانات با تاکید بر اهمیت این اصل اساسی، اظهار داشت: به عمل رساندن این اصل مهم است؛ رسانه‌ها بایستی با تحلیل، اشکال را مطرح و سپس راه‌حل را ارائه دهند. این اقدام حرفه‌ای رسانه‌ای موجب رفع موانع و پیشرفت جامعه می‌شود.

مردم، حضور جدی و مطالبه‌گر در صحنه داشته باشند

لواسانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: اینکه مردم ملاک مشروعیت نظام هستند، شعار و تعارف نیست. اقتدار کشور به حضور مردم بستگی دارد.

وی افزود: ملت باید همیشه در صحنه باشند، و این مختص به انتخابات نیست. اخلاق شاهنشاهی باید ریشه‌کن شود و هر شخص مسئولیت خود را بشناسد و بداند وقتی عقب بایستد، حقش را ضایع کرده است.

امام جمعه لواسان تاکید کرد: حضور مردم باید جدی و مطالبه‌گرانه باشد؛ راه مطالبه‌گری نیز رسانه است و اگر این مسیر را محدود کنیم، مسیر حاشیه‌ای دیگری باز می‌شود که اعتراضات آبان ۹۸ از نمونه آن‌هاست!

وی خطاب به مردم یادآور شد: می‌دانیم فشار و سختی زیاد شده است اما نباید عامل عقب کشیدن شما باشد؛ اگر خواستار تغییر شرایط هستید باید به میدان بیایید، سرنوشت‌ساز باشید، و پس از آن با نظارت و مطالبه‌گری ادامه دهید.

نامزدهای انتخاباتی وعده بی‌پشتوانه ندهند

لواسانی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: متاسفانه برخی از نامزدها وعده‌هایی خارج از اختیارات خود و یا دور از واقعیت می‌دهند که با توجه به اینکه انتخابات امری احساسی است، عدم تحقق شعارهای فریب‌دهنده، زمینه‌ساز نارضایتی مردم می‌شود.

وی تاکید کرد: برای انتخاب نامزد اصلح بایستی عملکرد او را در مسئولیت‌های گذشته بررسی کرد؛ قطعاً کاندیدها ناشناخته نیستند و کارنامه آن‌ها مشخص است.

امام جمعه لواسان خاطرنشان کرد: صحیح نیست رسانه‌هایی چون ایرنا در این زمینه مصداقی وارد شوند اما ملاک‌های دقیق و قابل اشاره و فهم و نه کلی و بی‌محتوا را می‌توان بیان کرد. باید رئیس جمهوری عدالت محور، ضد فساد با نگاه کلان و قدرت تفکر باز انتخاب کنیم که توان اجرایی خوبی داشته باشد.

وی در ادامه یادآور شد: برگزاری دو انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا رویه مناسبی نیست و با تفکیک آن‌ها، نتایج بهتری حاصل می‌شود.

لواسانی در پایان نیز ضمن دعوت از این خبرگزاری برای ورود جدی‌تر به مسائل منطقه، گفت: مطلبی که با رئیس قوه قضائیه نیز مطرح کردم این است، اگر بتوانید موضوعی را در لواسان مرتفع کنید، می‌توانید آن‌ را به کل کشور تامین دهید.

اوقات شرعی