خطبۀ نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

ما در گذرگاه شب و روز

کرونا چه زیانی به ما رساند، از جمله تعطیلی نمازهای جمعه بود که الحمدلله بنا شد، از این هفته نماز جمعه ما مجدد راه‌اندازی شود و از خدای تعالی عاجزانه درخواست داریم که این ویرس منحوس بزودی به دست دانشمندان ما ریشه‌کن شود.

طبق روال خطبه‌ها دعوت به تقوا را با کلامی از بیانات نورانی پیامبر اعظم صلوات الله و سلامه علیه و علی اهل بیته آغاز می‌کنیم. این حدیث در بحارالانوار جلد 74؛ صفحۀ 76 آمده است:

«یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّکُمْ‏ فِی‏ مَمَرِّ اللَّیْلِ‏ وَ النَّهَارِ» خطاب به ابوذر است، ابوذر هم اهل عمل بود، حرف را می‌شنید، عمل می‌کرد، بنابراین پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم مطالب اساسی برای عمل را به وی بیان می‌فرماید:

«یَا أَبَا ذَرٍّ إِنَّکُمْ‏ فِی‏ مَمَرِّ اللَّیْلِ‏ وَ النَّهَارِ» ای ابوذر! شما ـ من و شما؛ همگی ما انسان‌ها ـ در گذرگاه روز و شب هستید؛ بنابراین خطاب اصلی به همۀ ماست. شب و روز گذرگاه ماست تا ما را به مرگ برساند. ما در این گذرگاه چند ویژگی داریم:

اول؛ «فِی آجَالٍ مَنْقُوصَهٍ» در عمری که کاهش‌ می‌یابد، هر لحظه از عمر ما یعنی سرمایۀ اصلی ما کاسته می‌شود.

دوم؛ «وَ أَعْمَالٍ مَحْفُوظَهٍ» در کرداری که نگهداشته شده است، نزد خدا همۀ کردار و اعمال ما محفوظ است.

سوم؛ «وَ الْمَوْتُ یَأْتِی بَغْتَهً» مرگ هم ناگهانی می‌آید. این سه ـ تا زنده هستیم ـ همیشه همراه ماست.

خوب و بد کردار به خودمان بازمی‌گردد!

حالا ما انسان‌ها دو صورت داریم:

گروهی همیشه دنبال کار خوب هستیم، کار خوب هم چیز عجیبی نیست: مهربانی به همسرمان، به خانوادۀ‌مان، با مردم به خوبی رفتارکردن، اهل نماز اول وقت‌بودن: «وَ مَنْ یَزْرَعْ خَیْراً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ خَیْراً» هرکس در دنیای خود خوبی بکارد، زود است که در آخرت خوبی برداشت کند.

اما وای به کسی که در دنیا بدی بکارد، زورش می‌رسد به همسرم که در خانه‌اش به امیدی آمده زور می‌گوید، بدرفتاری می‌کند، قلدری می‌کند، و عین خیالش هم نیست و بعد هم می‌رود روضه و گریه می‌کند و فکر می‌کند که آدم خوبی است، اما وای بر او: «وَ مَنْ یَزْرَعْ شَرّاً یُوشِکْ أَنْ یَحْصُدَ نَدَامَهً» و هرکس بدی بکارد، زود باشد که بدی درو کند،»

مرگ و قیامت به ما خیلی نزدیک است و ما نمی‌توانیم هر کاری را انجام بدهیم و خودمان را رها و یله فرض کنیم:

«وَ لِکُلِّ زَارِعٍ مِثْلُ مَا زَرَع‏» هرکس هرچه کشته است، برداشت می‌کند. قیامت به حرف نیست، از من و شما عمل صالح می‌خرند. بدی بکنیم، به هرکس که بدی کردیم، در حقیقت به خودمان بدی کرده‌ایم و بزودی همان بدی را می‌بینیم و آن‌وقت راهی برای رهایی از عذاب هم نیست. قیامت راه عمل بسته است و بترسیم از آن. اما به هرکس خوبی کردیم،  به شرط این‌که با بدی آن را ازبین نبریم، به خودمان خوبی کرده‌ایم. پس تا زنده هستیم، کار و تلاش کنیم، برای خدا و دین خدا؛ که زود باشد که فرصت از دست برود!

تقوا شرط نجات

این‌ یعنی تقوا که مراقب خودمان باشید که جز خوبی از ما سر نزد و بدی در کردار و رفتار و گفتار ما نباشد. تقوا را با توبه و استغفار همراه کنیم، یعنی اصلاح دائم درون داشته باشیم، آن‌وقت هیچ بعید نیست که هریک از ما یک حاج قاسم سلیمانی باشیم، او مرد عمل صالح بود و هرگز به کسی بدی نکرد و فقط بر اسب رام تقوا سوار بود و ورد زبان او هم استغفار به محضر خدای سبحان بود و عمل خود را برای خدا خالص کرده بود. ما هم می‌توانیم شرطش تقواست.

خطبۀ دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

کرونا و مسئولیت اخلاقی ما

کرونا بد ویروسی است که چه تعدادی از مردم را به کشتن داد؟ و چقدر مردم گرفتار بیماری شدند؟ و چقدر کارها خوابید؟ و چه افراد بیکار شدند؟ و چه برنامه‌هایی که تعطیل شد؟ کرونا پدیده‌ای عجیب است که هنوز هم ابعاد آن روشن نشده است، بلایی جهانی که پرسش‌های بسیاری را پیش‌روی ما قرار داده است. هنوز معلوم نیست که کرونا پدیده‌ای طبیعی بود، به این معنا که انتقام طبیعت از رفتار ناروایی انسان‌ها با طبیعت و محیط زیست آنان است یا نتیجۀ دست‌کاری و استفادۀ ناروایی بشر از تکنولوژی و فناوری‌های نوین است؟ اما یک مطلب را برای بشریت روشن کرده است که همۀ ما نسبت به محیط زیست خود و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنیم، بلکه جامعۀ بشریت «مسئولیت اخلاقی» داریم.

اگر تا دیروز تعرض به طبیعت و محیط زیست را فقط زمین‌خواری می‌دانستیم، الان باید بدانیم که آن جنایت علیه بشریت است. همۀ ما باید برای حفظ محیط زیست بکوشیم، این‌که زمین سوخته را تحویل نسل آینده بدهیم و آب و خاک را نابود کنیم، و منافع اقلیت را که فقط به خودشان می‌اندیشند، و برای رسیدن به منافع زودگذر خود، محیط زیست را تخریب می‌کنند، بر منافع همۀ مردم و سلامت آن‌ها ترجیح بدهیم، بدانیم داریم علیه بشریت جنایت می‌کنیم.

بنابراین ـ اگر مسئولان دولتی و قضائی و مردم دقت کنند و بیاندیشند ـ بخوبی می‌فهمند که بی‌توجه‌ای به محیط زیست، در حقیقت بی‌توجه‌ای به حیات انسان و زندگی سالم اوست. هم‌چنین امروزه می‌فهمیم که عدم رعایت بهداشت فردی و عدم مراقبت از سلامت خود، فقط به خودمان برنمی‌گردد، بلکه به دیگران هم سرایت می‌کند، و چه‌بسا موجب مرگ یک انسان بشویم و بنابراین مسئولیت ما را طلب می‌کند.

شهادت افتخار ماست!

مطلب دوم این‌که سالگرد شهادت مظلومانۀ شهید سرافراز حاج قاسم سلیمانی گذشت، مردی که نمونۀ مردان الهی است، تربیت‌شدۀ مکتب امام که نشان داد که می‌تواند در اوج جهاد بود، اما همۀ اصول اخلاقی و تقوا را رعایت کرد و آخرالامر هم به دست شقی‌ترین رژیم حکومتی به شهادت برسد.

هم‌چنین چند روز از چهلم شهادت مرد علم و عمل شهید فخری‌زاده که به دست عوامل مزدور رژیم سفاک صهیونیستی گذشته است، شخصیتی که ما او را نمی‌شناختیم، اما وی برای خدا به همۀ ما بهترین خدمت را ارائه می‌داد و خدای تعالی نیز مزد او را به شهادت داد. چرا دشمن به ما کاری ندارد، اما برایش کسی چون شهید فخری‌زاد مهم است؟ زیرا شهید فخری‌زاده در جهت اهداف اسلامی و انقلاب اسلامی گام برمی‌دارد و روز به روز کشور را به اهداف عالیه‌اش نزدیک‌تر می‌کند. شهادت گوارای او باد!

شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهادت ابومهدی المهندس و همراهان آن‌ها و شهید فخری‌زاده را به همۀ شما تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

آیت الله مصباح یزدی؛ مرد علم و بصیرت

هم‌چنین استاد بزرگ حکمت، مرد بصیرت و دانایی، مرد میدان‌های سخت حضرت استاد علامه آیت الله مصباح یزدی  دنیای فانی را با کوله‌باری از خدمت صادقانه به اسلام ترک کردند و در جوار رحمت الهی آرامیدند و به امید خدا در بهشت لقاء به دیدار حق شتافتند. دربارۀ ایشان باید ساعت‌ها سخن گفت، اما فقط بنده به این نکته اشاره می‌کنم که این مرد خدا، هرگز از وظیفۀ شرعی و الهی خود کوتاه نیامد و تا پایان عمر از اسلام و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و رهبری حکیم آن  دفاع علمی و عملی کرد و همۀ تهمت‌ها و سرزنش‌های سرزنش‌گران را به جان خرید، اما اسیر مصلحت‌اندیشی‌های خیالی و خیال‌بافتی‌های محافظه‌کارانه نشد، بلکه فقط خدا را در نظر گرفت و برای خدا گام برداشت.

این درسی است که به همۀ ما داد که دچار غفلت و عزلت‌نشینی نشویم که اسلام مرد میدان می‌خواهد که برای خدا بایستد و مجاهده کند و دچار رخوت و کسالت و بی‌حالی و مصلحت‌اندیشی و خیال‌پردازی و محافظه‌کاری نشود و عاقلانه و عالمانه و فعالانه و شجاعانه و امیدوارانه و با رعایت شرع و اخلاق و تقوا برای دفاع از اسلام قیام لله داشته باشد. خدای تعالی این عالم ربانی را در جواز قرب خودش جای دهد.

مشکلات اقتصادی و معیشت

اما مطلب سوم این‌که متأسفانه گروهی اقتصاد کشور را به گروگان گرفته‌اند، مهم‌ترین مسألۀ کشور ما، مسألۀ معیشت مردم و مسألۀ اقتصاد است،  حل معضل بیکاری و اشتغال و درآمد، و مشکلات  عدیدۀ مردم، جداً جای نگرانی دارد. دولت رسماً به عنوان بنگاه‌دار وارد عرصۀ اقتصاد است و بیشتر هم نقش تخریبی دارد. متأسفانه، منافع عده‌ای سودجو و مفسد که جز خود را نمی‌بینند، اجازۀ پیشرفت و حل معضلات اقتصادی را نمی‌دهد، به اسم خصوصی‌سازی، بدترین نوع واگذاری شرکت‌های دولتی انجام می‌دهد و سرنوشت اقتصاد کشور در دستان چند فرد سودجو قرار می‌گیرد.

حرف زیاد است، و ظاهراً تا این دولت سرکار است، گوش شنوایی هم نیست. امیداوم مجلس وظیفۀ خود را درست عمل کند، اگرچه شنیده‌ها می‌گوید: تعدادی از نماینده مجلس اعم از رئیس و نواب رئیس در فکر هستند که نامزد ریاست جمهوری شوند و خود را در قامت رئیس جمهور می‌بینند که این خود دردی است که بر دردهای ما می‌افزاید.

اما به سه مطلب اشاره کنم:

1. برنامۀ توسعه یا پیشرفت و عدالت

اول: برنامۀ توسعۀ هفتم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال نگارش است، اما چرا برنامۀ توسعه؟ حرکت در جهت توسعه و نگارش برنامه‌های توسعه، ما را در این سی‌ سال بیشتر به عقب برده و از حیث اقتصادی مشکلات عدیده برای کشور ما ایجاد کرده است. از آن مهم‌تر میزان تحقق عدالت را  در کشور ما بشدت پائین آورده است و موجب فساد ساختاری شده است.  بخشی از معضلاتی چون دولت‌گرایی که روز به روز بر ابعاد آن افزوده می‌شود، و بروز طبقۀ نوکیسه و عقب‌ماندگی در عدالت و گسترش فساد و بیشتر‌شدن فاصلۀ طبقاتی به همین برنامه‌های توسعه برمی‌گردد.

بنابراین برنامۀ توسعه‌ای که برای جبران عقب‌ماندگی کشور نوشته می‌شود، خود باعث عقب‌ماندگی است، هم مباینت کامل با عدالت دارد و برخلاف مسیری است که انقلاب اسلامی پیشاروی ملت باز کرده است. تأکید رهبری حکیم ما بر «پیشرفت و عدالت» می‌طلبد که مجمع تشخیص مصلحت نظام، در گام دوم انقلاب اسلامی، نخستین «برنامۀ پیشرفت و عدالت» را برپایۀ مبانی اسلامی بنویسد و افراد زیادی از اهل اندیشه هم حاضرند به کمک مجمع بیایند و بندۀ حقیر هم با بضاعت مضجاتم به دبیر محترم مجمع اعلام آمادگی کردم. اگر در این برنامه به اندیشۀ ناب امام و رهبری حکیم توجه ‌شود، بخواست خدای سبحان برنامه‌ای برپایۀ «پیشرفت» و «عدالت» و «گشایش اقتصادی» و «توجه به تولید داخلی» و «مبارزه با فساد» گروهی ویژه‌خوار نوشته می‌شود که این پایۀ حرکت کشور در آینده خواهد بود.

2. وظیفۀ مجلس شورای اسلامی

دوم: عرض کردم، امیدی به این دولت نیست، اما نباید از آن صرف‌نظر کرد، باید به‌گونه‌ای دقیق و حساب‌شده، دولت را پای کار آورد. و این کار مجلس محترم است، کار سختی است، اما بخواست خدای سبحان شدنی است. تا حدودی هم آغاز شده است، اما اگر فیل آقایان یاد هندوستان نکند و در فکر ریاست‌جمهوری نباشند که جز فرصت‌سوزی هیچ ثمری ندارد.

3. دولت جوان انقلابی

سوم:  باید برای انتخابات 1400 به فکر دولت جوان انقلابی بود.  این به معنای حضور همۀ «ما» در راستای تحقق آرمان‌ها و اهداف اسلامی است. و این سخت‌ترین موقف انقلاب اسلامی و گردنه‌ای است که اگر بخواست خدای سبحان از آن رد شویم، نتایج شیرین آن را خواهیم چشید، اما اگر خدای نکرده در آن توقف کنیم و در میانۀ راه بایستیم، باید منتظر عواقب تلخ آن باشیم.

بنابراین باید برای دولت جوان انقلابی و حزب‌اللهی تلاش کرد و از خدای سبحان هم یاری خواست.

اما «جوانی» در ادبیات رهبری حکیم به معنای آرمان‌خواهی بی‌وقفه و تلاش جهادی برای دستیابی به آرمان‌ها و اهداف اسلامی است که نمونۀ عینی آن شهید سلیمانی و شهید فخری‌زاده بودند. البته طبیعتا جوان‌ها بیشتر از دیگر اقشار جامعه می‌توانند از خواسته‌های منفعت‌جویانه و محافظه‌کارانه عبور کرده و مجاهدانه در این راه تلاش کنند، اما این به معنای دورکردن افراد مومن و باتجربه از صحنۀ مدیریت کشور نیست. بله جوشش جوانان، بنیادی راهبردی در تفکر انقلابی برای آیندۀ کشور و تحقق اهداف بلند ملت مسلمان ایران است، اما مخاطب اسلام همۀ مردم است، به‌ویژه مومنانی که برای جهاد فی سبیل سرازپا نمی‌شناسند. بنابراین همۀ ما مسئول هستیم و این مسئولیتی الهی است که بر گردۀ همۀ ماست.

افول امریکا

از امریکا و حوادث اخیر آن و عدم خرید واکسن آمریکایی و انگلیسی و شلو‌غ‌کاری‌های دشمن و ضدانقلاب و برخی افراد نادان سخنی نمی‌گویم، فقط از خدای تعالی می‌خواهم که بزودی جشن افول و سقوط امریکا و رژیم منحط آن را بگیریم و بزودی نابودی رژیم صهویستی را شاهد باشیم، که این‌گونه انتقام خون‌های بناحق‌ریخته‌شدۀ شهدای عزیز ما گرفته می‌شود.

خدای تعالی بر همۀ بشریت منت بنهد و پیروزی اسلام و ظهور ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف را نزدیک فرماید.

توسل

السلام علیک یا اماه!

اللهم صلی علی فاطمۀ و ابیها و بعلها و بنیها و سر مستودع فیها

توسلی که به مادر عزیزمان بکنیم…

مادر جانم! فدای شما بشوم! شما خودمان می‌دانید، حاجت ما چیست و کرم‌تان هم بیشتر هم از آن است که لازم باشد، به زبان بیاوریم.  التماس دعا

اوقات شرعی