امام جمعه لواسانات ضمن بیان اینکه نظام دولتی ما دچار تمرکزگرایی شده است، تاکید کرد: بایستی با یک اقدام جهادی تمرکززدایی انجام شود و یکی از مهمترین مسائل ما، یعنی شکستن و تقسیم ۳۰ نماینده مشترک تهران و ۴ شهرستان دیگر آغاز کرد.

به گزارش روابط عمومی دفتر و ستاد نماز جمعه لواسانات، حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی روز چهارشنبه در نشست با چند‌تن از اعضای شورای شهرستان شمیرانات، پس از بررسی و گفتگو در خصوص مسائل و مشکلات منطقه و مطالبات مردمی بیان داشت: امام راحل به این مساله اشاره داشتند که نباید کار مردم را به کارمندان سپرد، اما امروز این اتفاق افتاده و عملاً تصمیمات کارشناسان و مدیران دولتی تبدیل به دستورالعمل و از مرکز به مردم تحمیل می‌شود.

وی با اشاره به لزوم تفکیک نمایندگان شهرستان‌های تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: متاسفانه در این انتخابات مردم مجبور به انتخاب لیستی می‌شوند چرا که شناخت کافی از نامزدها نداشته و در ادامه نیز امکان دسترسی آسان و پیگیری مطالبات خود از آنان را ندارند.

امام جمعه لواسان افزود: در راستای اجرای عدالت انتخاباتی، انتظار داریم این تمرکزگرایی از بین برود و هر شهرستان نماینده مستقلی در مجلس داشته باشد. در این صورت اولین مساله‌ای که محقق می‌شود، استقلال شهرستان‌ها است که امروز عملاً مشاهده نمی‌شود و محدود به ظاهر است. از طرفی هر شهرستان حتی مناطق تهران مشکلات و مسائل متفاوتی دارد که نمایندگات امکان تسلط و رسیدگی به همه آنها را پیدا نمی‌کنند.

لواسانی خاطرنشان کرد: قطعاً تحقق این هدف کاری دشوار و نیازمند پیگیری جهادی و تغییر قانون است و قطعاً در این مسیر با مقاومت‌های فراوان و چالش‌های جدی مواجه خواهیم بود اما باید با استفاده از نظرات کارشناسان برای سرانجام رسیدن آن همت کنیم؛ همچنین همکاری و هماهنگی ائمه‌ جمعه، مسئولان، مردم و رسانه‌‌ها در این راه الزامی است.

وی تاکید کرد: اگر واقعاً مردم را خط قرمز خود بدانیم و هیچگاه به دنبال منافع شخصی نباشیم، می‌توانیم با تلاش دلسوزانه و پیگیری مجدانه بسیاری از مطالبات مردمی را محقق کنیم.

امام جمعه لواسان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شمیرانات ظاهری زیبا و آوازه‌ای خوش دارد اما در باطن با مشکلات تاسف‌باری مواجه است! این شهرستان علیرغم فاصله کوتاهی که با پایتخت دارد، هنوز از سطح خوبی در امکانات بهداشت و درمان برخوردار نیست و بسیاری از جاده‌های آن نیازمند عملیات عمرانی اساسی است.

لواسانی افزود: سواستفاده برخی افراد سودجو در این منطقه باعث بروز فساد شد؛ خودشان از امکانات فراوان بهرمند شدند و بومیان آسیب دیدند. چرا که بسیاری از آنها با پول و اعمال نفوذ به ساخت‌وساز خود ادامه می‌دهند و کارهای دیگر خود را پیش می‌برند اما اهالی نمی‌توانند و منجر به بروز پدیده ناپسند تبعیض می‌شود.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی امنیت ملی در راستای حفاظت از آب سد لتیان (منبع تامین‌کننده بیش از ۳۰ درصد از آب شرب تهران) تصریح کرد: حریم کیفی تعیین شده در این مصوبه منطق اجرایی ندارد و حق مردم بومی که از گذشته سکونت داشتند را پایمال می‌کند؛ امید است با پیگیری‌های مستمر این مصوبه ملغی شود و خبرهایی که به ما رسیده حکایت از این امر دارد که البته تا پایان نتیجه مستلزم پیگیری‌ جدی مسئولان مربوطه است.

امام جمعه لواسان خاطرنشان کرد: طرح احداث بیمارستانی مردمی و خیریه برای لواسانات و رودبار قصران در زردبند مطرح شده است که متاسفانه دست‌های پنهانی با آن مقابله می‌کنند که اگر به نتیجه برسد می‌تواند معضلات بسیاری را حل کند؛ البته تاسیس این بیمارستان نباید سبب شود تجهیز و ارتقا وضعیت خانه‌های بهداشت بویژه در لواسان بزرگ و مناطقی که دسترسی سخت‌تری دارند، فراموش شود.

لواسانی یادآور شد: انتقال ساختمان فرمانداری و ادارات شمیرانات در حوزه و یا نزدیکی دو بخش نیز از دیگر مطالبات ما و شهروندان است که قطعاً استقرار آن در منطقه می‌تواند در بهبود مدیریت و ارتباط بیش از پیش مردم اثربخش باشد.

وی تاکید کرد: مدیران ادارات نیز باید توجه داشته باشند مدیر شمیرانات هستند و باید تمام قد از منافع مردم شهرستان دفاع کنند، و در قبال دو بخش لواسانات و رودبار قصران هم به اندازه شمیران مسئول هستند.

امام جمعه لواسان یادآور شد: ۵ درصد عوارض شهرداری‌های لواسان، اوشان فشم میگون و شمشک دربندسر که برای هزینه در آموزش و پرورش پرداخت شده باید به منطقه بازگردد و برای فرزندان همین دو بخش هزینه شود. ماندن این پول‌ها در تهران تخلف و خلاف قانون است که انتظار داریم هر چه سریع‌تر این اقدام صورت بگیرد.

لواسانی اظهار داشت: شناسایی و اولویت‌بندی مشکلات منطقه اصل اساسی در مرتفع‌سازی آنها است و باید با دید کارشناسی احصا شود. بنده در لواسان مبارزه با فساد ویژه‌خواران را اولویت دیدم و ورود کردم که منطقه تبدیل به حیات خلوت از ما بهتران نشود، و این راه را ادامه می‌دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به تخصیص اعتبار و امکانات به نسبت جمعیت، شوراها بایستی مردم را بسیج کنند تا با احساس مسئولیت در روزهای سرشماری در منطقه حضور داشته باشند.

اوقات شرعی