امام خمینی رحمه الله ریختن چهارده کنگره طاق کسری همزمان با ولادت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم را نشانه‌ای از انقلاب اسلامی ایران می دانستند.
معظم له در  صبح نهم آذر ۱۳۶۴ در دیدار به مناسبتمیلاد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امام جعفر صادق (صلوات الله علیه) و هفته بسیج‏ فرمودند:
《آن چیزى که می‌خواستم امروز عرض کنم این است که در ولادت حضرت رسول- صلى اللَّه علیه و آله- قضایایى واقع شده است، قضایاى نادرى به حسب روایات ما و روایات اهل سنت وارد شده است که این قضایا باید بررسى بشود که چى است؟ از جمله قضیه شکست‌خوردن طاق کسرى‏ و فروریختن چهارده کنگره از آن قصر و از آن جمله خاموش شدن آتشکده‌های فارس و ریختن بت‌ها به روى زمین … این‌که چهارده کنگره از کنگره‌های قصر ظلم خراب شد، به نظر شما نمی‌آید که یعنى‏ در قرن چهاردهم این کار می‌شود، یا چهارده قرن بعد این کار می‌شود؟ به نظر شاید بیاید این، محتمل هست که این بناى ظلم شاهنشاهى بعد از چهارده قرن از بین مى‏ رود و بحمداللَّه رفت از بین.》(صحیفه امام؛ ج: ۱۹؛ ص: ۴۳۲ و ۴۳۵)
امام ما حکیم بودند و حقایق را آنگونه که هستند، درمی‌یافتند. این احتمالی که بیان فرمودند و در انتها آن را به صورت قطعی بیان کردند، نشان از دو مطلب دارد:
یک: انقلاب اسلامی تداوم حرکت الهی پیامبر اعظم صلى الله علیه و آله و سلم و مرحله تثبیت آن است که موجب نابودی ستم پادشاهی است و طبعا بستر و زمینه‌ساز ظهور حضرت ولی الله الاعظم سلام الله علیه است.
دو: انقلاب اسلامی ظهور عالَم جدیدی است که از سویی بازگشت به حقیقت نبوت است که ظهور ولایت الهی بر روی زمین است و از سویی جهان ستم پیش از خود را کنار می‌زند، یعنی مقابل حاکمیت سراسر ستمِ جاهلی جهان مدرن می‌ایستد و آن را هم خاموش خواهد کرد. إن شاءالله تعالی.
این وظیفه ما را سنگین می‌کند. دقت شود.

اوقات شرعی