امام حسین سلام الله علیه نشان دادند که قیام لله هزینه دارد و باید پای آن هزینه داد و چه بسا لازم باشد که دنیای خود را پای آن ذبح کنیم، اما در قیام لله شکست معنی ندارد. اگر ایمان در قلب ما باشد، این معنی را می‌فهمیم. بنابراین پند یگانه‌ای که خدای تعالی به واسطۀ پیامبر خودشان به ما دادند، در قیام امام حسین سلام الله علیه عینیت یافت: «قل» پیامبر ما  بگو! واعظ و پنددهنده خداست، و پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم واسطۀ ابلاغ پند خدا به مردم است. «إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَهٍ» من فقط یک پند به شما دارم، «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ» فقط برای خدا قیام کنید، دین خدا تنها با قیام لله شما اقامه می‌شود، هم از خطر طاغوت‌ها نجات پیدا می‌کند و هم به اهدافش می‌رسد و زمین را به نورانیت اسلام، نورانی می‌کند.
حالا از خود بپرسیم: پند الهی فقط مختص به زمان معصوم علیه السلام است؟ یا پندی همیشگی و برای همۀ مومنان است؟ آری همۀ ما موظف هستیم برای تحقق اهداف الهی روی زمین قیام کنیم، قیامی فقط برای خدا. چه حیرتی برخی را گرفته است که نشستن و بی‌کاری خود را توجیه می‌کنند؟ بنابراین باید برای برپایی دین خدا استقامت کرد و نه اندوهی به دل راه داد و نه از آینده ترسان و نگران شد:  «إِنَّ الَّذِینَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون» [احقاف: ۱۳]
بنابراین همۀ ما به تأسی از امام حسین سلام الله علیه تکلیف داریم، هم تکلیف فردی که دین را در جان و قلب خودمان اقامه کنیم و برای وصول به قرب الهی مجاهده بکنیم و هم تکلیف جمعی که با اقتداء به امام عادل برای تحقق مقاصد الله و اهداف الهی بر روی زمین جهاد کنیم، دیگر پیروز می‌شویم یا نه به ما مربوط نیست. ما تکلیف شرعی خودمان را عمل کنیم و نتیجه را به خدا بسپاریم که او مولای ماست و پیوند ما به اوست و او بهترین مولا و بهترین یاور است: «أَنَّ اللَّهَ مَوْلاکُمْ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصِیرُ» [انفال: ۴۰] و دیگر چه ترسی؟
در همۀ جزئیات چنین است، اگر بناست عدالت اسلامی تحقق یابد، دیگر ترس از مفسدان و مماشات و سکوت چه معنایی دارد؟ عدالت تکلیف شرعی ماست، آیا نیست؟ کسی می‌تواند بگوید که نیست؟ حتماً تکلیف شرعی است، یعنی خدا ما را به آن موظف کرده است، بله اقامۀ عدالت مشکل است، مبارزه با بی‌عدالتی سخت است، اما ایمان که باشد، قیام لله که باشد، هر مشکلی در راه خدا آسان می‌شود. فقط برای خدا قیام کنیم، و  تکلیف شرعی‌مان را ملتزم باشیم، حزن و خوف معنی ندارد: «فَلا خَوْفٌ عَلَیْهِمْ وَ لا هُمْ یَحْزَنُون» [احقاف: ۱۳] آری قیام لله رمز پیروزی است.

اوقات شرعی