کوفیان همۀ کوشش بکار بردند تا امام حسین سلام الله علیه را مجاب کنند، به کوفه بیایند و امام علیه السلام مسلم بن عقیل را مأموریت دادند که به کوفه عزیمت کند و نامه‌ای خطاب به آنان نگاشتند که از اهمیت بسیاری برخوردار است.  بخش اول نامه را باهم بخوانیم:
«(بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ‏) مِنَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ إِلَى الْمَلَإِ مِنَ الْمُسْلِمِینَ وَ الْمُؤْمِنِینَ» «از حسین بن علی به بزرگان مومنان و مسلمانان!»
«أَمَّا بَعْدُ فَإِنَ‏ هَانِئاً وَ سَعِیداً قَدِمَا عَلَیَّ بِکُتُبِکُمْ وَ کَانَا آخِرَ مَنْ قَدِمَ عَلَیَّ مِنْ رُسُلِکُمْ» «اما بعد؛ هانی [بن هانی] و سعید [بن عبدالله حنفی] به همراه نامه‌های‌تان به نزد من آمدند، و آن دو آخرین فرستادگان شما بودند» مشخص می‌شود که تعداد نامه‌ها از شماره بیرون است.
«وَ قَدْ فَهِمْتُ کُلَّ الَّذِی اقْتَصَصْتُمْ وَ ذَکَرْتُمْ» «آن‌چه را شما قصد کردید و در نامه‌ها بیان نمودید، فهمیدم» «وَ مَقَالَهُ جُلِّکُمْ أَنَّهُ لَیْسَ عَلَیْنَا إِمَامٌ فَأَقْبِلْ لَعَلَّ اللَّهَ أَنْ یَجْمَعَنَا بِکَ عَلَى الْهُدَى وَ الْحَقِّ» «چکیدۀ همۀ سخنان شما این است که ما امامی نداریم، پس به سوی ما بیا! امید به خدا که خدای تعالی به وسیلۀ تو ما را بر  هدایت و حق جمع کند.»
از پاسخ امام علیه السلام مشخص می‌شود که فشردۀ همۀ نامه‌های اهل کوفه یک کلمه است، آنان آماده هستند که تحت رهبری امام علیه السلام قیام لله داشته باشند. پس هدفی که آنان در زبان بیان می‌کنند، مطابقت کامل با هدف حضرت سید الشهداء سلام الله علیه دارد و آن قیام بر پایۀ هدایت و حق است. اما آنان تا چه اندازه بر این هدف پابرجا هستند؟
«وَ إِنِّی بَاعِثٌ إِلَیْکُمْ أَخِی وَ ابْنَ عَمِّی وَ ثِقَتِی مِنْ أَهْلِ بَیْتِی فَإِنْ کَتَبَ إِلَیَّ أَنَّهُ قَدِ اجْتَمَعَ رَأْیُ مَلَئِکُمْ وَ ذَوِی الْحِجَا وَ الْفَضْلِ مِنْکُمْ عَلَى مِثْلِ مَا قَدِمَتْ بِهِ رُسُلُکُمْ وَ قَرَأْتُ فِی کُتُبِکُمْ أَقْدَمُ عَلَیْکُمْ وَشِیکاً إِنْ شَاءَ اللَّهِ» [الارشاد؛ ج: ۲؛ ص: ۳۹] «من برادر و پسرعمو و فرد مورداعتماد خود از خاندانم را به سوی شما می‌فرستم، اگر او برای من نوشت که اندیشه و نظر بزرگان و خردمندان و اهل فضل شما بر آن‌چه فرستادگان شما بیان کردند و در نامه‌های‌تان خوانده‌ام، استوار است، بخواست خدا بزودی به نزد شما خواهم آمد.»
امام علیه السلام برای این‌که کوفیان را آزمایش کند، و حجت را برای آنان تمام نماید، مسلم به عقیل را به عنوان نمایندۀ خود به کوفه کوفه فرستادند تا وی از حال مردم کوفه گزارش نماید که آیا آنان واقعاً بر آن‌چه می‌گویند، استوار و پایدار هستند؟ یا در هنگام سختی‌ها و آزمون، پس می‌زنند؟ و این هوشمندانه‌ترین  و عاقلانه‌ترین روش برای ادامه مسیر قیام لله است.

اوقات شرعی