حجت‌الاسلام والمسلمین سید سعید لواسانی، امام جمعه لواسانات روز سه‌شنبه ضمن بازدید میدانی از روستاهای برگ‌جهان، نیکنامده، رسنان، کلان، چهارباغ و لواسان بزرگ با اهالی، شوراهای

اسلامی و دهیاران  دیدار و به گفت و گو پرداخت.
به گزارش روابط عمومی ستاد نماز جمعه لواسانات، اهالی روستا در این نشست صمیمی ضمن تشکر از حضور امام جمعه در منطقه و درخواست تکرار این ملاقات‌ها، در بازگو کردن مسائل و مشکلات خود به مواردی از جمله زمین‌خواری و تصرف اراضی ملی توسط افراد غیر، تبعات تخریبی حضور برخی از گردشگران در منطقه، بی‌مهری برخی از مسئولان اداری و اجرایی، نامناسب بودن مسیرهای مواصلاتی لواسان بزرگ به لواسان کوچک، محدودیت در ساخت‌وساز بومیان و کمبود امکانات درمانی اشاره کردند.
اهالی مذکور ضمن قدردانی از تلاش بی‌دریغ پرسنل خدوم نیروی انتظامی ابراز کردند: متاسفانه شاهد هستیم، برخی از گردشگران در منطقه بویژه محدوده خاک‌پاچان (بین حوزه کلانتری ۱۶۶ لواسانات و ۱۶۵ لتیان) با اقدامات ناهنجار خود به امنیت فرهنگی مردم آسیب می‌زنند، لذا تقاضا داریم سبزپوشان کلانتری و نیروهای ولایتمدار بسیج نسبت به برخورد با این افراد که عامل ترویج فساد هستند، اهتمام بیشتری داشته باشند.
روستائیان منطقه معتقدند، لواسان بزرگ به اصطلاح تبدیل به دربند برای شهرستان پردیس شده و مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
البته بسیج نیز در واکنش به نارضایتی اهالی از حضور کمرنگ این نهاد مردمی، از عدم همکاری دهیاری‌ها و شورای‌های اسلامی گلایه کرد.
روستائیان در ادامه گفتند: در این منطقه بکر با زمین‌خواری، تپه‌خواری و تصرف اراضی ملی توسط برخی افراد مواجه هستیم که با سند‌سازی، قطعه‌بندی و ساخت‌وساز غیرمجاز علاوه بر دست‌درازی به بیت‌المال، طبیعت را نیز برهم ریخته‌اند؛ تجاوز به تپه‌های تاریخی باستانی تنگل‌خانه و سرقلعه نیز از تخلفات فاحش این حوزه است.
نامبردگان ضمن ابراز گلایه از تبعیض، خاطرنشان کردند: این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که اهالی بومی به دلیل وجود مصوبه شورای عالی امنیت ملی به منظور حفظ و صیانت از آبریز سد‌ لتیان (منبع تامین کننده ۳۰ درصد از آب شرب پایتخت) با محدودیت در ساخت‌‌وساز و حتی درجاسازی مواجه هستند، اما مشاهده می‌شود برخی ویلاسازی‌ها در نزدیکی سد، همچنان ادامه داشته و برخوردی با آن صورت نمی‌گیرد.
براساس این گزارش، در مصوبه مذکور، وزارت نیرو و اهالی مکلف به اجرا و رعایت چند مورد، برای حفاظت از آبریز سد لتیان شدند؛ اما با توجه به اینکه وزارت نیرو به برخی از تعهدات خود عمل نکرده و این مصوبه محدودیت‌های بی‌شماری در زمینه ساخت و ساز برای اهالی لواسانات و رودبار قصران ایجاد کرده است، مدیران شمیرانات به مراتب درخواست بازبینی و اصلاح آن را اعلام کرده‌اند.
اهالی مذکور از ناکارآمدی و بی‌مهری برخی از مسئولان دولتی گله کردند، و در بین سخنان خود وزارت جهاد کشاورزی را وزارت تخریب نامیدند و ابراز کردند: جهاد‌ کشاورزی شهرستان به جای کمک به کشاورزان و آموزش‌ راههای نوین و الگوی کشت به دنبال تخریب است که البته در این اقدام نیز خانه‌های کوچک بومیان را بر ویلاها اولویت قرار داده و با تبعیض برخورد می‌کند.
همچنین ادامه دادند: اداره آب در راستای اجرای تکالیف خود در مصوبه شورای عالی اقدامی صورت نمی‌دهد اما در زمینه تخریب و تبعیض فعال است‌‌.
دیگر مشکل اهالی دهستان لواسان بزرگ، وضعیت نامناسب راه‌های مواصلاتی این منطقه به لواسان کوچک است که در زمینه عدم اصلاح آنها نیز کم‌کاری برخی از مسئولان و بی‌مهری اداره منابع طبیعی را که درخواست یک میلیارد تومان جریمه کرده است، علت می‌دانند و می‌گویند: جاده‌های جنگل، جاده برگ‌جهان و جاجرود (اطراف سد لتیان) شرایط بسیار نامناسبی داشته، رانشی بوده و از ایمنی لازم برخوردار نیستند؛ پیش از این فرمانداران بسیاری قول رفع مشکلات راه‌های دسترسی را دادند، اما وعده‌هایشان عملی نشد.
همچنین افزودند: روشنایی منطقه (از نیکنامده تا دو راهی جنگل) در سال ۹۷ با حمایت مالی خیران لواسان بزرگ انجام شد که منجر به رضایتمندی مردم شد، اما اداره برق این روشنایی را قطع کرد‌ه است‌.
روستائیان منطقه، گلایه دیگر خود را از کمیسیون ماده ۹۹ مطرح کرد و گفتند: این کمیسیون نسبت به خواست عمومی بی‌توجه بوده و همچنین قانون ناقصی که حتی زمانی که جریمه می‌کنند، پول به خزانه دولت رفته و به منطقه باز نمی‌گردد.
اهالی مذکور ابراز کردند: حضور کادر درمان در خانه‌های بهداشت روستایی محدود است و اگر بعد از ظهر کسی مریض شود، باید به شهر مراجعه کند و حتی به‌ورزی حضور ندارد.
همچنین مشکل زمین‌های اوقافی که سازمان اوقاف عزمی برای مشخص کردن آنها ندارد.
مشکل بعدی روستائیان مذکور مختص به آبیاری محصولات کشاورزی است که برخی از درختان با آب شرب آبیاری می‌شوند؛ در برخی روستاها مثل کلان و لواسان بزرگ، منبع‌های آب توسط دهیاری‌ها نصب شده و اداره آب علیرغم اینکه کوچکترین کمکی نکرده است، مطالبه پرداخت هزینه از سوی اهالی دارد.
امام جمعه لواسانات نیز خطاب به روستائیان اظهار داشت: بنده مسئولیت اجرایی ندارم اما موارد لازم را مکتوب تحویل دهید تا از مسئولان مربوطه دولتی و قضائی پیگیری کنم.
لواسانی با اشاره به اقدامات فرهنگی گفت: از روحانیون منطقه خواستار فعالیت بیشتر هستیم و از شما مردم متدین نیز انتظار کمک و همراهی آنان را داریم؛ بسیج نیز بایستی کمک بسیاری در این زمینه داشته باشد.
وی افزود: می‌پذیریم که بسیاری از امور وظیفه دولت است اما شما نیز باید فعالیت خود را بویژه در حوزه فرهنگی داشته باشید؛ امر به معروف و نهی از منکر جمعی می‌تواند خیلی موثر باشد و با همت شما مردم، همراهی روحانیت و بسیج و حمایت نیروی انتظامی قطعاً می‌توانید، مانع بروز ناهنجاری‌ها شوید.
امام جمعه لواسان از روستائیان حاضر درخواست کرد تا در مسیر مبارزه با تخلفات ساخت‌وساز غیرمجاز و تصرف اراضی ملی نیز با ارائه گزارش‌های مردمی، کمک کنند.
در پاسخ به مطالبه اهالی برای حضور بیشتر امام جمعه نیز مقرر شد، وی در مراسم سوم امام حسین علیه‌السلام، سخنران مراسم روستای رسنان در فضای باز با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا باشد.
بخش لواسانات شهرستان شمیرانات، با آب و هوایی کوهستانی و طبیعتی بکر، به مرکزیت شهر لواسان و دارای ۲۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

اوقات شرعی