عید سعید غدیر را به همۀ دوستداران حق و حقیقت تبریک عرض می‌کنم. به این مناسبت روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم نقل می‌کنم. می‌فرمایند: «مَا أَخَافُ عَلَى أُمَّتِی الْفَقْرَ وَ لَکِنْ أَخَافُ‏ عَلَیْهِمْ‏ سُوءَ التَّدْبِیرِ» [عوالی اللئالی: 4/39] «من برای امت خود از فقر نمی‌ترسم، اما بر آن‌ها از مدیریت بد می‌ترسم.» از نگاه الهی پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم، فقر امت اسلام را از پای در نمی‌آورد، اما سوءمدیریت، یعنی مدیریتی بر پایۀ تدبر و اندیشه نباشد، امت را به قهقرا می‌کشاند که تجربۀ قرن‌های متمادی هم آن را نشان داده است.
اما مسألۀ غدیر دقیقاً در راستای همین ترس عقلانی بود که طراز مدیریت اسلامی معرفی شود تا امت اسلام دچار فقر مدیریتی نشوند. مقام معنوی و ولایت تکوینی امیرالمومنین سلام الله علیه نه قابل دسترسی است و نه قابل نصب و نه کسی می‌تواند آن را غصب کند. آن‌چه در غدیر نصب شد، ولایت ظاهری امام یعنی تداوم رهبری امت اسلامی و حکومت و حاکمیت و مدیریت اسلامی بود. چنان‌چه از خطبه‌ای که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در روز غدیر ایراد فرمودند، این حقیقت آشکار می‌شود:
«فَاعْلَمُوا مَعَاشِرَ النَّاسِ‏» «ای مردم بدانید!» «أَنَّ اللَّهَ قَدْ نَصَبَهُ لَکُمْ وَلِیّاً وَ إِمَاماً» «خدا او را برای شما نصب کرده و ولی و امام شما قرار داده است»  «مُفْتَرَضاً طَاعَتُهُ عَلَى الْمُهَاجِرِینَ وَ الْأَنْصَارِ وَ عَلَى التَّابِعِینَ لَهُمْ بِإِحْسَانٍ وَ عَلَى الْبَادِی وَ الْحَاضِرِ وَ عَلَى الْأَعْجَمِیِّ وَ الْعَرَبِیِّ وَ الْحُرِّ وَ الْمَمْلُوکِ وَ الصَّغِیرِ وَ الْکَبِیرِ وَ عَلَى الْأَبْیَضِ وَ الْأَسْوَدِ وَ عَلَى کُلِّ مُوَحِّدٍ» «فرمان‌برداری او بر مهاجران و انصار، و تابعین و  بادیه‌نشینان و شهرنشینان و  غیرعرب و عرب، و آزاده و برده و کوچک و بزرگ و سفید و سیاه و بر هر مومنِ موحدی لازم و واجب است» یعنی تا قیامت، او امام بر همۀ اهل توحید و مسلمانان است. «مَاضٍ حُکْمُهُ جَائِزٍ قَوْلُهُ نَافِذٍ أَمْرُهُ» «حکومت او امضاء‌شده، کلام او شنیده‌شده و دستور او نافذ است» «مَلْعُونٌ مَنْ خَالَفَهُ، مَرْحُومٌ مَنْ تَبِعَهُ، مُؤْمِنٌ مَنْ صَدَّقَهُ، فَقَدْ غَفَرَ اللَّهُ لَهُ وَ لِمَنْ سَمِعَ مِنْهُ وَ أَطَاعَ لَه‏» [الاحتجاج: 1/59] «هرکس با او مخالفت کند ملعون است، و مورد رحم خداست آن‌که از او پیروی کند، و هرکس او را تصدیق کند مومن است، و هرکس سخنان او را به گوش گیرد و از او فرمان‌برداری کند، خدا او را بیامرزد.»
بنابراین در غدیر طراز مدیریت اسلامی مشخص شد که طراز آن امامت و ولایت است و معیار آن نیز امیرالمومنین سلام الله علیه است، وگرنه باید بر امت ترسید که به بی‌راهه برود و از حق به سوی باطل روانه شود. و آن‌چه ـ با کمال تأسف ـ در تاریخ اسلام رخ داد و آن  حکایت جدایی از غدیر است.

اوقات شرعی