خطبۀ نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

عید سعید فطر را تبریک عرض می‌کنم. ما در دعای این روز به خدای تعالی عرض کردیم: «بِحَقِّ هذَا الیَوم الذی جَعَلتَهُ لِلمسلمینَ عیداً» این عظمت این روز است که خدا را به حق آن سوگند می‌دهیم. حضرت امام می‌فرمودند که عید فطر در نزد اهل معرفت، عید لقاء الله است، یعنی عظمت آن به آن است که ما را به لقاء خدای سبحان می‌رساند.

چرا؟ زیرا نتیجه و ثمرۀ ماه رمضان تقواست.  تقوا یعنی این‌که از خودمان مراقبت کنیم، حواس‌مان به خودمان باشد، یک بپای درونی در خودمان داشته باشیم که از ما و افکار و رفتارمان مراقبت کند که کج نرویم، تقوا یعنی اصلاح دائم درون. این ثمرۀ ماه رمضان است، یک ماه تمرین کردیم و باید از این محصول باارزش ماه رمضان مراقبت کنیم که در ما باشد و قلب ما را احاطه کند. اگر تقوا در ما ملکه شود، محصول آن لقاء الله است.  باید حواس‌مان را جمع کنیم و تقوا و خودمراقبتی را در خودمان ملکه کنیم تا به لقاء الله برسیم.

امسال به دلیل ویروس منحوس کرونا نتوانستیم آن‌گونه که شایسته و بایسته است، در مراسم دعا و مناجات ماه رمضان حضور جمعی داشته باشیم، حتماً هرکس خودش برنامه داشت که خدا قبول فرماید. اما در کنار آن کمک مومنانه به مستمندان در این ماه چشم‌گیر بود که باید توجه داشته باشیم که باید ادامه پیدا کنم. ـ و این خود یکی از مصادیق تقواست که باید در همۀ ما ملکه شود ـ زیرا کمک مالی به مومنان معامله با خداست. این معاملۀ باارزش را از دست ندهیم و نسبت به آن تساهل نکنیم. خدا این‌گونه به زندگی و کشور ما برکت می‌دهد. وقتی مومنانه به مردم کمک کنیم، خدا هم برکاتش را بر ما و جامعه و کشور ما نازل می‌فرماید. ما باید در کمک جدیت داشته باشیم و مشکلات مردم را مشکلات خودمان بدانیم، آن‌وقت دست دعا به سوی خدا بلند کنیم که همۀ مشکلات کشور و ما را حل کند. کسانی که گرفتار شده‌اند،  برادران و خواهران ما هستند که نیاز به کمک‌های فوری دارند و همۀ ما مسئول هستیم.

خدایا به حق محمد و آله محمد برکات خود را بر کشور و مردم ما نازل بفرما.

خطبۀ دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

در این خطبه به دو نکته اشاره می‌کنم:

درس‌هایی از آزادی خرمشهر

اول این‌که دیروز سوم خرداد بود که سالروز حماسۀ آزادسازی خرمشهر است که یکی از روزهایی است که هرگز آن را فراموش نخواهیم کرد. عملیات بیت المقدس و فداکاری خالصانه و صادقانۀ رزمندگان بسیجی، سپاهی، ارتشی، جهادگران راه فتح الهی را باز کرد و خدای تعالی به لطف خود خرمشهر را آزاد فرمود. و این درس بزرگی برای ماست که بدانیم، هرگاه پای دین خدا خالصانه و صادقانه بایستیم، یاری و فتح خدا را می‌چشیم: «وَ لَیَنْصُرَنَّ اللَّهُ مَنْ یَنْصُرُهُ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزِیزٌ» [حج: 40] این وعدۀ قطعی الهی است که حتماً تحقق پیدا می‌کند، و ما در سوم خرداد به چشم خودمان دیدیم و الان هم اگر صادقانه و خالصانه پای دین خدا بایستیم ـ کاری به دیگران نداشته باشیم، هرکس وظیفۀ دینی و شرعی خود را خالصانه و صادقانه انجام بدهد ـ پیروزی دور نیست و بفضل الهی هم آزادی قدس شریف را جشن می‌گیریم و هم آزادی حرمین شریفین را و هم اخراج رژیم صهیونیستی و هم اخراج امریکا از منطقه را و هم سرکوب مفسدان منطقه‌ای و در داخل کشور.

مجلس یازدهم و وظایف سنگین

دوم: بحمدلله دورۀ مجلس دهم تمام شد و ملت از دست این مجلس آسوده شدند و از هفتم خرداد مجلس یازدهم سرکار خواهد آمد که با شعار انقلابی‌گری به میدان آمد. خدا کند که به شعارهای خود عمل کند وگرنه ملت با آن‌ها هم شوخی ندارد. بلکه باید بگویم که اگر عمل نکنند، در پیشگاه خدا مواخذ خواهند بود و هیچ کس هم آنان را یاری نمی‌کند: «وَ قِفُوهُمْ إِنَّهُمْ مَسْؤُلُونَ ما لَکُمْ لا تَناصَرُون» [صافات: 24 ـ 25] بترسیم از خدا که این سوال، پرسش توبیخی است، راه فرار هم نیست، هیچ‌کس از آن‌هایی که در دنیا برای ما هورا کشیدند، هم به یاری ما نمی‌آیند.

مجلس یازدهم باید ریل‌گذاری دولت و امور اجرایی کشور را با دقت و وسواس دستور کار خود قرار دهد، قوانین شفاف و دقیق بگذارند و اولویت‌ها را رعایت کند که اولویت اول کشور مسائل اقتصادی و معیشتی مردم و تسهیل امر تولید و مبارزه با فساد مالی و دولتی است.

این‌که شنیده می‌شود، برای پست‌های ریاست مجلس و کمیسیون‌ها و نواب لابی و دعواست، خدا کند، اخبار کذبی باشد که اگر راست باشد، باید خون گریست! ما منتظر هستیم که از این مجلس عمل انقلابی در جهت سیاست‌های کلان کشور که رهبر حکیم ما ابلاغ کرده‌اند، ببینیم: قوانین مناسب و نظارت دقیق بر دولت. الان هم قضاوت نمی‌کنیم، اما با دقت مجلس را رصد خواهیم کرد.

خدایا ما فقیر و نیازمندیم و همگی محتاج فضل و رحمت تو هستیم، نصرت و یاری خود را بر این ملت نازل بفرما

اوقات شرعی