خطبۀ نخست

صدیقۀ طاهرۀ رحمت خاص الهی

فردا مصادف با ولادت باسعادت حضرت صدیقۀ طاهرۀ سلام الله علیه است که رحمت خاصۀ خدا به پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم و امیرالمومنین سلام الله علیه، ائمۀ اطهار علیهم السلام و همۀ مومنان است. من این روز بزرگ را تبریک عرض می‌کنم.

رحمت خدای سبحان دو قسم است: یکی رحمت فراگیر و عام است: «وَرَحْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْ‏ءٍ» [اعراف: 156] «رحمت من همه چیز را فراگرفته است« در دعای نورانی «کمیل» هم می‌گوییم: «بِرَحْمَتِکَ الَّتی‏ وَسِعَتْ کُلَّ شَی‏ءٍ» [الکافی: 4/72] خصوصیت رحمت فراگیر خدای تعالی آن است که هیچ موجودی از رحمت رحمانی خدای سبحان محروم نیست. همه از رحمت عام و فراگیر الهی بهره می‌برند، رحمتی چون رحمت حیات، رحمت رزق. این‌ها انسان و غیرانسان و در انسان‌ها مومن و غیرمومن از رحمت‌های عام الهی بهره می‌برند.

اما در مقابل رحمت خدص الهی است:  «إِنَّ رَبِّی رَحِیمٌ وَدُود» [هود: 90] «پروردگار من مهربان و دوستدار مومنان است» یا «وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِینَ رَحِیماً» [احزاب: 43] صدیقۀ طاهره سلام الله علیها رحمت خاصۀ الهی است که همۀ مومنان تحت پوشش آن هستند.

خیال نکنیم که رحمت خاصۀ الهی وسیع نیست. در دعاهای سحر  ماه مبارک رمضان می‌خوانیم:  «وَکُلُّ رَحْمَتِکَ واسِعَهٌ» [الاقبال: 96] رحمت وجود اقدس صدیقۀ طاهره سلام الله علیها محدود نیست که بعضی را بهره‌مند کند و به مقام قرب الهی برساند، و برخی از آن محروم باشند. بلکه همۀ مومنان می‌توانند در خانۀ او بروند و از خان نعمت و کرم او بهترین نعمت‌ها را بگیرند. کودک باشند یا نوجوان یا جوان، یا میان‌سال یا کهن‌سال؛ زن باشند یا مرد؛ فرقی ندارد، فقط باید ما حواس‌مان را جمع کنیم.

سیر الی الله فقط با محبت مادر ما

مرحوم آیت الله شاه‌آبادی رضوان الله تعالی علیه استاد عرفان حضرت امام می‌فرمود:

«سالک الی الله در صورتی می‌تواند به جایی برسد که در ضمن سیر، اول مرتبه اتکا به حضرت صدیقه علیها السلام داشته باشد و این محبت حضرت صدیقه علیها السلام است که انسان را به راهی که باید برود هدایت می‌کند و اگر نباشد، اصلاً سیری وجود نخواهد داشت.»

بنابراین ما باید خودمان را به ساحت قدس آن حضرت وصل کنیم،پیوند ولایی با ایشان پیدا کنیم، ایشان در حقیقت مادر ما هستند و مادر به فرزندان خود مهربان هستند.

مرحوم آیت الله شاه‌آبادی از ائمه علیهم السلام روایت می‌کردند:

«شما هر وقت محتاج می‌شوید دست به دامن ما می‌شوید و ما هروقت گرفتار می‌شویم دست به دامن مادرمان می‌شویم.»

خب صدیقۀ طاهرۀ سلام الله علیها مادر ما هستند، چرا ما نباید در خانۀ ایشان برویم و گرفتاری‌ها و نیازهای خود را از ابشان طلب نکنید؟ بهترین نیازی هم که آن مادر بزرگوار از ما برطرف می‌کند، مقامات قرب الهی است، دست ما را می‌گیرد و به خدا می‌رساند. وقتی شد، «کوثر» پس تنها توسل به چادر اوست که ما را به قرب خدا می‌رساند. به این دلیل است که مرحوم آیت الله شاه‌‌‌‌‌آبادی می‌فرمودند:

«محال است سالک، سیر و سلوک کند و به جایی برسد، مگر از طریق حضرت زهرا علیها السلام» و البته منظور از این که به جایی برسد، نه این اموری که مثلاً افکار را بخواند یا هر چیز می‌خواهد برای او مهیا باشد، نه! آن‌ها اصلاً ارزش ندارد. آن چیزی که ارزش دارد، مقام قرب پروردگار است و این مقام قرب محقق نمی‌شود مگر از طریق حضرت زهرا علیها السلام»

خود ایشان هم که به مقام فنا رسیده بود، فانی در حضرت صدیقه علیها السلام شده بود. در سفارشی به فرزندانش توصیه می‌فرماید:

«شما هم اگر شب‌ها توفیق پیدا کردید و بیدار شدید، صلوات حضرت صدیقه علیها السلام را بفرستید و با ایشان مأنوس شوید. در نوافل شب به مقام شامخ حضرت زهرا علیها السلام توجه کنید و بدانید که استمداد گرفتن از ایشان موجب قرب و ترقی معنوی می‌شود و خداشناسی انسان را زیاد می‌کند.»

.https://shahabadi.ir/

حالا ما هستیم و ولادت این وجود مقدس و جوایزی که خدای تعالی برای مومنان مهیا کرده است، برویم و بگیریم که به رایگان می‌دهند.

نهایت تقوا رسیدن به قرب خداست که دیگر حد ندارد و ما این از طریق چادر مادر ما ممکن است. فکر نکنیم که ما قابل نیستیم، ما به فقر و بیچارگی خودمان ایمان بیاوریم که هیچ نیستیم، و با فقر و زاری و ناله برویم در خانۀ گلی مادرمان. در بزنیم، «دادِ تو را قابلیت شرط نیست» ما وقتی زمین وجود خود را از شوره‌زار گناه و کبر پاک کردیم، با نیاز و التجاء و فقر رفتیم، آن‌وقت غیرقابل را هم قابل می‌کنند:  «داد او را قابلیّت شرط نیست بلکه شرطِ قابلیّت دادِ اوست.»

خطبۀ دوم

ولادت حضرت صدیقۀ طاهره سلام الله علیها و روز زن

ولادت با سعادت حضرت صدیقۀ طاهرۀ سلام الله علیها را به همۀ شما تبریک عرض می‌کنم. عرض شد، در خانۀ او قابلیت شرط نیست، بلکه او بدون منت می‌بخشد، زیرا رحمت خاص الهی است که چتر رحمتش همۀ مومنان را دربرگرفته است.

هم‌چنین روز زن را به خانم‌های محترم و مومن تبریک عرض می‌کنم. این‌که امام فرمود: «از دامن زن مرد به معراج می‌رود» سخن بزرگی است. این حقیقتی است، که زن مظهر رحمت الهی است، یعنی همان مقامی که برای حضرت صدیقۀ طاهرۀ سلام الله علیها بیان شد، به مقایس کوچک‌تر برای زنان مومن هم است.

بنابراین هرچه خدمت در کارنامۀ حضرت امام است، در کارنامۀ همسر ایشان هم است، زیرا این بانو امکانات را برای امام فراهم کردند، چنان‌چه شهید سلیمانی اگر به این مقام والا می‌رسد، باید بدانیم همسر ایشان نقش اساسی در آن دارد. خلاصه بنده این روز را به خانم‌های محترم تبریک عرض می‌کنم.

انتخابات مجلس یازدهم

اما بحث روز و مهم ما مجلس است. تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی 290 نفر هستند،  طبق قانون اساسی ـ اصلاح‌شده سال 1368 ـ هر ده سال باید حداکثر 20 نفر اضافه شود، در انتخابات مجلس یازدهم، بیست و چهار (24) برابر مورد نیاز نامزد نمایندگی در کل کشور وجود دارد. در تهران این نسبت چهل و هشت (48) برابر است، یعنی تهران 30 نماینده لازم دارد و 1453 نفر نامزد وجود دارد و از هر 48 نفر یک نفر باید انتخاب شود.

کثرت تعداد نامزدهای انتخابات در کل کشور و بخصوص در تهران صرف‌نظر از اشتهای کسب قدرت و شهرت که در همۀ انتخابات است، دلایل دیگری هم دارد:

اولاً می‌تواند نشانه‌ای از انتقاد افکار عمومی به ویژه نخبگان و جوانان به عملکرد مجلس باشد که در قانون‌گذاری و ریل‌گذاری درست و نظارت بر دولت موفق نبوده است.

ثانیاً می‌تواند در اثر نیاز جامعه به جوان‌گرایی باشد که بیانیۀ گام دوم مقام معظم رهبری هم به آن تصریح دارد. و به این دلیل جوانان بسیاری خواهان نقش‌آفرینی در نمایندگی مجلس و حل و رفع مشکلات کشور است. و این اتفاق مبارکی است.

ثالثاً می‌تواند نشانه‌ای از نیاز جامعه به افزایش تعداد نمایندگان مجلس باشد. زیرا بعد از سال 78 تاکنون، یکی از اصول قانون اساسی معطل مانده و هر ده‌سال تعداد نمایندگان اضافه نشده است. طبق قانون اساسی الان باید تعداد نمایندگان مجلس به 330 نفر افزایش می‌یافت. اما به دلیل بار مالی این مسأله معطل مانده است.

اما ما در تهران باید از میان این‌همه نامزد 30 نفر را انتخاب کنیم. اما دو پرسش اساسی را باید پیش از رأی‌دادن پاسخ دهیم: اول؛ چه نیازی به شرکت در انتخابات است و چرا باید رای بدهیم؟ دوم؛ با چه ملاک و بر اساس چه معیاری باید رأی بدهیم؟

1.  چه نیازی به شرکت در انتخابات است؟

دربارۀ اهمیت شرکت در انتخابات مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان (16 بهمن 98) توصیفاتی به کار بردند که می‌توانیم آن‌ها را چنین خلاصه کنیم: (1) انتخابات را برای کشور یک فرصت بسیار بزرگ دانستند. (2) برای دشمن یک تهدید است. (3)  مشارکت پرشور مردم، امنیت کشور را تضمین می‌کند. زیرا نشان‌دهندۀ پشتوانه مردمی از نظام و عزم و اقتدار ملت است، و خود انتخابات حل‌کنندۀ بسیاری از مشکلات بین‌المللی کشور است. (4) انتخابات مجلس و ریاست جمهوری فرصتی است برای ورود افکار جدید و راه حل‌های نو در کشور است.

بنابراین بر مومنین واجب است خویشان و اطرافیان خود را ترغیب کنند تا در این کار سرنوشت‌ساز دخالت کنند.  بهرحال مجلس چهار سال عنان قانو‌ن‌گذاری و ریل‌گذاری کشور را بر عهده می‌گیرد، مجلس ضعیف که از افراد ضعیف و ناصالح با رأی اندک تشکیل شده است، امکان کار جدی برای کشور ندارد، و یقیناً اسیر دست صاحبان قدرت و ثروت می‌شود. زیرا پشتوانۀ مردمی ندارد.

بنابراین چه ما در انتخابات شرکت نکنیم یا نکنیم، افراد انتخاب خواهند شد، اما عدم‌شرکت و مشارکت پائین، در حقیقت نوعی رأِی‌دادن است، منتها به نفع کسانی که نمی‌شناسیم یا معیارهای صلاحیت را ندارند. چنین رفتاری یقیناً در پیشگاه خدای تعالی مورد سوال و بازخواست قرار می‌گیرد، زیرا آب به آسیاب دشمن ریخته‌ایم.

بنابراین هم باید در انتخابات شرکت کنیم و هم به کل 30 نفر رأی بدهیم، و هم دیگران را به شرکت در انتخابات و رأی به کل 30 نفر ترغیب و تشویق کنیم.  بنابراین جداً درخواست می‌کنم چه لیستی رای می‌دهید، چه انتخابی و گزینش، حتماً به سی نفر (30) رأی بدهید و سبد رأی خود را کامل کنید.

2.  با چه ملاک و بر اساس چه معیاری افراد و نامزدها را انتخاب کنیم؟

اگر سعادت کشور را می‌خواهیم، اگر می‌خواهیم جمهوری اسلامی به سعادت و کمال خود برسد، اگر می‌خواهیم دشمنان از ما ناامید بشوند، اگر می‌خواهیم فساد اداری و فساد مالی از این کشور رخت بربندد، اگر خواهان عدالت هستیم، اگر نگران تبعیض و فساد هستیم، اگر خواهان رفاه و پیشرفت هستیم، اگر خواستار مجلسی جسور و کارآمد و پاک‌دست هستیم، اگر می‌خواهیم مجلس  ریل‌گذاری صحیحی داشته باشد، و منافذ فساد را ببندد، اگر می‌خواهیم مجلس بر دولت قدرت داشته باشد و در رأس امور باشد و عصار فضائل ملت باشد، باید  در انتخاب نمایندگان مجلس دقت کنیم  آگاهانه انتخاب کنیم.

اما معیار نمایندۀ طراز چیست؟

اول: ایمان است، نماینده باید مومن باشد، ایمان سرمایۀ بسیار بزرگی است که اجازۀ انحراف، پاکج‌گذاشتن، وسوسه‌های خناسان را نمی‌دهد. وقتی می‌گوییم: ایمان، منظورمان ایمان قوی یعنی تقوا و اخلاص است.

دوم: انقلابی به معنای واقعی کلمه باشند.

سوم: شجاع و جسور باشد،  هم در منافع ملی و در برابر قدرت‌های خارجی، هم در منافع مردم و دربرابر صاحبان قدرت و ثروت. یعنی به منافع ملی و منافع ملت حساس باشند و با شجاعت هم پای آن بایستند.

چهارم: پاک‌ و پاک‌دست باشند که به دلیل منافع حقیر دنیویی اسیر دست بیرون مجلس یا نفسانیت‌های خودشان نشوند. و خلاصه ترس و لرز و واهمه نداشته باشند.

پنجم: باید مدبرانه و عاقلانه تصمیم بگیرند و قانون وضع کنند، اولویت‌ها را تشخیص بدهند و بر حقوق مردم پافشاری کنند.

ششم: باید روحیۀ جهادی داشته باشد، پرکار باشند و شبانه‌روز خود را وقف ملت کنند.

هفتم: طرفدار عدالت به معنای واقعی کلمه باشند، نسبت به هرگونه فساد، ستم، تبعیض حساس باشند. و عدالت را در کشور حاکم کنند و منافذ فساد را با قوانین شفاف و دقیق بگیرند. عدالت هم که می‌گوییم، هم عدالت اجتماعی است، هم عدالت سیاسی، هم عدالت اقتصادی، هم عدالت اداری. خلاصه عدالت در همۀ امور است.

خلاصه باید مجلس ما از افراد انقلابی پر شود، یعنی افراد عزت‌مند باشند و عزت ملت را بجویند، اهل ایستادگی در برابر نفسانیت و شیطان که در دورن همۀ ماست و در برابر صاحبان قدرت و ثروت و دشمن‌های بیرونی. عزت و اقتدار ملت بسیار مهم است، استقلال و آزادی ایران قابل معامله نیست. باید آنان مرز ایران را مرز اسلام بدانیم و درمقابل دشمن امریکایی و صهیونیستی تا لبنان، سوریه، بحرین و فلسطین ایستادگی داشته باشند.

مجلس ما باید بن‌بست‌‌شکن باشد و هرگز ناامید نشود و با تدبر، تفکر اسلامی و انقلابی راه‌های برون‌رفت از مشکلات اقتصادی و غیراقتصادی کشور را پیدا کنند و شجاعانه تصویب نمایند و با جسارت دنبال پیاده‌سازی آن‌ها باشد و بر دولت و قوای دیگر نظارت کند.

بنابراین باید سعی کنیم درست انتخاب کنیم. معلوم است که در لیست سی نفری (30) تهران ما نمی‌توانیم همگی را بشناسیم، لاجرم باید اعتماد کنیم. اما به چه کسانی؟ معلوم است، باید بینیم کسانی که این لیست‌ها را تهیه کرده‌اند، چه کسانی هستند؟ و سوابق افراد را بررسی کنیم؟ آیا مومن و متدین و انقلابی هستند؟ و با ولایت و رهبری حکیم ما پیوند دارند؟ برای تهیه لیست‌ها تخصص‌ها و کارآمدی‌ها را سنجش کرده‌اند؟ و آزموده‌اند؟ و شفافیت مالی نامزدها را احراز کرده‌اند؟ خودشان دارای سلامت مدیریتی و اقتصادی و مالی هستند؟ یا افرادی این لیست‌ها  را داده‌اند یا در این لیست‌ها هستند که انتخابات را اصلاً قبول ندارد؟ افراد لاابالی، غیرانقلابی هستند که قبله‌شان امریکاست و تا بتوانند به منافع خودشان فکر می‌کنند؟ و پرونده‌شان از مفاسد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی پر است؟  ما حرف خود را زدیم و دیگر تلاش یک‌هفته‌ای شما برای انتخابات با شور و انتخاب اافراد اصلح.

اما لواسان

اما الحمدلله است، پرچم عدالتی که لواسان بلند کرد و نشان داد در مسیر اهداف انقلاب و نظام اسلامی، پرچم‌دار عدالت است، با اقدام بموقع سربازان گم‌نام امام زمان سلام الله علیه در سپاه و قوۀ قضائیه دارد به نتایج خوبی می‌رسد. درست است که برخی شایعه‌سازی می‌کنند و برخی هم مغالطه می‌کنند و دورغ‌پراکنی می‌کنند، اما حقیقت آن است که کمر سازمان فساد در لواسان شکسته است و مردم قدرت خود را در مطالبۀ مبارزه با فساد نشان دادند که وقتی پای انقلاب و عدالت می‌ایستید، نتایج شیرین آن را هم درو می‌کنید.

استاد شهید علامه مطهری کلامی دارند که خیلی دقیق است که معمولاً فساد از خواص شروع می‌شود و به جامعه سرریز می‌شود و اصلاح از عامۀ مردم شروع می‌شود و به خواص فشار می‌آورد و اجباراً آنان را مجبور به صلاح می‌کند. به این دلیل است که امیرالمومنین سلام الله علیه در عهدنامۀ مالک اشتر نسبت به خواص اظهار ناامیدی می‌کنند و مالک را دستور می‌دهند که همۀ توجه‌اش به عموم مردم ـ همین مردم کوچه و بازار ـ باشد. [داستان راستان، مقدمه: 1/19]

متأسفانه در کشور ما برخی از خواص فساد کردند و برخی هم بی‌تفاوت از کنار آن گذشتند و برخی هم آنان در ادارات دولتی و شهردار‌ی‌ها یاری کردند، برخی هم توصیه به شر کردند، و برخی هم با مصحلت‌اندیشی خیالی و محافظه‌کاری اجازه‌دادن که فساد در کشور گسترش یاید.

اما مفسدان  یکی از بسترهایی که برای خود انتخاب کردند، لواسان بود. اما لواسان و مردم آن دربرابر فساد ساکت نشدند و عدالت را فریاد کردند. حالا بزودی دستور قضائی دربارۀ کلاک و باستی معلوم می‌شود. اما باید بدانیم که تخریب کلاک و احکامی که دربارۀ باستی صادر می‌شود، کف خواسته‌های ماست، باید مفسدانی که این بلا سر این منطقه آوردند، بدون مسامحه به میز محاکمه کشیده‌ شوند. تا درس عبرتی باشد برای هرکسی که می‌خواهد فساد کند و منافع خودش را بر منافع مردم ترجیح می‌دهند.  و البته بسترسازان این فساد از مقامات دولتی و توصیه‌کنندگان به شر هم محاکمه شوند. مجلس هم قوانینی را بگذارند که شفاف و دقیق باشد، و منافذ فساد را ببنید.

اصلاح قوانینی چون مادۀ 100 و قوانین مربوط به روستاها و منابع طبیعی و زمین‌های کشاورزی ضروری است.

متأسفانه مردم بومی در لواسان و شهرها و روستاهای دیگر کشور ـ خیلی به بنده  از مناطق مختلف کشور مراجع شده است ـ از تبعیض و دوگانیکی در مقابل اجرا اذیت می‌شوند، هرکس پول دارد، هرکاری دلش بخواهد بکند و رشوه بدهد و کارش را پیش ببرد و مردم محلی و بومی برای کارهای خودشان معطل می‌مانند،  و این اصلاً با مبانی انقلاب اسلامی سازگار نیست.

الحمدلله  برخورد قانع با خلاف‌کاری‌های شهرداری لواسان، معلوم است که نظام با هیچ‌کس تعارف ندارد. اتفاقات خوبی افتاده و بخواست خدای سبحان بیشتر هم خواهد افتاد  و ان شاء الله تعالی بزودی خبرهای بهتری می‌شنویم.  لواسان الحمدلله نقطۀ شروع است و دنبال آن در کل کشور ما شاهد حضور مردم و مطالبه‌گری مردمی و حضور قدرتمند قانون، قوۀ قضایی و مراکز امنیتی و انتظامی کشور خواهیم بود و  عدالت و مبارزه با فساد در کل کشور نهادینه خواهد شد.

این خواست رهبری حکیم ما و ملت سرافراز ایران است. در این‌صورت که امنیت برای سرمایه‌گذاری درست و پیشرفت و رفاه عمومی بسرعت پیش خواهد رفت و شاهد شکوفایی اقتصادی کشور خواهیم بود.

اوقات شرعی