«نماز جمعه‏… نمایشى از قدرت‏ سیاسى و اجتماعى اسلام است.»
امام خمینی ‏
جلسات اول که نماز جمعه لواسان را اقامه می‌کردم، یک سوال ذهنم را مشغول می‌کرد. به دوستان به‌شوخی می‌گفتم: میانگین سن نمازگزاران نود سال است! البته در کلام من اغراق بود، اما از این‌که حضور جوانان در نماز را کم‌تر شاهد هستم، ذهنم درگیر شد. چرا نماز جمعه که نظر حضرت امام نمایش قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام است، از جوانان تهی است؟ حضرت امام در حکم ابلاغیۀ آقای منتظری به عنوان امام جمعۀ تهران چنین نوشتند:
«نماز جمعه ـ که نمایشى از قدرت سیاسى و اجتماعى اسلام است ـ باید هر چه شکوهمندتر و پرمحتواتر اقامه شود. ملت ما گمان نکنند که نماز جمعه یک نماز عادى است، امروز نماز جمعه با شکوهمندى که دارد، براى نهضت کوتاه عمر ما یک پشتوانۀ محکم و در پیشبرد انقلاب اسلامى ما عامل مؤثر و بزرگى است. ملت عظیم و عزیز با شرکت خود باید این سنگر اسلامى را هر چه عظیم‌تر و بلندپایه‌تر حفظ نمایند تا به برکت آن، توطئه‏هاى خائنان و دسیسه‏هاى مفسدان خنثى شود.» [صحیفۀ امام: 9/492]
آن‌قدر در این حکم حرف است که وظیفۀ من به عنوان امام جمعه را بسیار سنگین می‌کند و با آن‌چه بعینه می‌دیدم، فاصلۀ معنی‌داری داشت: «نمایش قدرت سیاسی و اجتماعی اسلام» «اقامۀ شکوهمندتر و پرمحتواتر» «نماز جمعه، یک نماز عادی نیست» «پشتوانۀ محکم» «عامل موثر و بزرگی در پیشبرد انقلاب اسلامی» «سنگر اسلامی» «وظیفۀ ملت در شرکت در نماز جمعه و حفظ آن» «نماز جمعه و خنثی‌شدن توطئه‌های خائنان و دسیسه‌های مفسدان»
هرکدام از این کلمات دنیایی از بار معانی را در خود دارد. اما چرا الان چنین نیست؟ سوالی که مرا سخت به خود مشغول کرده بود.

اوقات شرعی