امام جمعه لواسانات تاکید کرد: حضور ائمه جمعه فقط در مسائل فرهنگی محدود نمی‌شود، بلکه بایستی در حل آسیب‌های اجتماعی و گرفتاری‌های خانواده کمک کند و در مسائل سیاسی، همچون مقام معظم رهبری حضوری بی‌طرفانه و پدرانه در منطقه داشته باشد و مردم را راهنمایی کند.

حجت الاسلام “سید سعید لواسانی” صبح سه‌شنبه به مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه نماز جمعه چند کارکرد اساسی دارد، اظهار داشت: کارکرد اول این نماز تبیین است؛ خطیب جمعه بایستی مسائل روز را در سطح منطقه، کشور و جهان برای نمازگزاران تبیین کند.

وی ادامه داد: صرف خبر دادن نیست چراکه خبرگزاری‌ها این رسالت را انجام می‌دهند. پس باید بتواند مسائل را تبیین و اندیشه صحیح را برای مردم بیان کند.

امام جمعه لواسان با اشاره به کارکرد دوم، اظهار داشت: دعوت به تقوا واجب و بسیار مهم است؛ این مهم نباید صرف لفظ باشد، بلکه امام جمعه باید طبق آیات، سیره نبوی، ائمه اطهار (علیه السلام) و سیره بزرگان و علما بتواند تقوی را به روش هدایتی که روش قرآن است، بیان کند. در حقیقت تقوی باید در جان امام جمعه نشسته باشد تا بتواند مردم را به آن دعوت کند.

لواسانی جلب مشارکت مردم را نیز از وظایف ائمه جمعه دانست و گفت: انقلاب اسلامی، ذاتاً انقلابی مردمی‌ست و اگر مردم در صحنه حضور نداشته باشند به چالش کشیده می‌شود. متظور حضوری همه‌جانبه است که مختص انتخابات نیست؛ البته که آن مشارکتی حائز اهمیت به شمار می‌رود اما به آن محدود نمی‌شود.

وی تاکید کرد: تحقق امر مذکور می‌طلبد، امام جمعه ارتباط جدی با عامه مردم داشته باشد، و از طرف دیگر بتواند بحث گفت‌و‌گو میان نخبگان و دولت را ترویج کند تا در این بحران که مردم به دولت بی‌اعتماد می‌شوند و یا مطالباتی دارند که منجر به شکاف بین آن ۲ می‌شود، راهکارهایی ارائه دهد.

امام جمعه لواسان افزود: لازم است امام جمعه نگاه تحول‌‌آفرین داشته باشد؛ به وضع موجود قانع نباشد و برای دست‌یابی به وضع مطلوب که طبعاً آرمان‌های انقلاب اسلامی‌ست فکر و حرکت کند.

لواسانی خاطرنشان کرد: ائمه جمعه بایستی جوانان و نخبگان را پای کار آورند و با کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنند تا موجب علاقمندی آن‌ها به دین مبین اسلام شوند.

وی با اشاره به فسادی که در پی حضور برخی افراد غیر بومی در لواسان ایجاد شد، ابراز داشت: امام جمعه، امام شهر است؛ باید در مسائل مختلف منطقه حضور داشته باشد و برای حل مشکلات و چالش‌های مردم تلاش کند.

امام جمعه لواسان همچنین برگزاری نماز جمعه را از برکات انقلاب اسلامی دانست و گفت: بنده در مراسم خاطره‌انگیز ۵ مرداد سال ۵۸ حضور داشتم؛ نمازی باشکوه که مولود انقلاب اسلامی بود. اگرچه نماز جمعه سنت اسلام و طبق آیه ۹ سوره مبارکه جمعه واجب شده است، اما به دلیل حضور طاغوت در ایران اقامه نمی‌شد و اقامه مجدد آن در کشور از برکات انقلاب است.

به گزارش ایرنا، “۵ مرداد” سالروز اقامه اولین نماز جمعه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به امامت آیت الله طالقانی در “تهران” است. شعار شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در خصوص این مناسبت در سال ۱۴۰۰، “همیشه مردمی، همیشه انقلابی” اعلام شد.

لواسانات به مرکزیت شهر لواسان با جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر از توابع شهرستان شمیرانات در شمال شرقی پایتخت واقع شده است.

اوقات شرعی