انتخابات ۱۴۰۰ نزدیک است، بنده بنا دارم که شاخص‌های ریاست‌جمهور اصلح را از بیانات رهبری حکیم خدمت شما عرض کنم. متأسفانه خیلی از ما بیانات رهبری حکیم خود را استماع نمی‌کنیم یا نمی‌خوانیم، و به همین گزاره‌های کوتاهی که در فضای مجازی منتشر می‌شود، بسنده می‌کنیم. برخی هم حوصلۀ غور کامل در بیانات در طول زمان را ندارند و حداکثر آخرین بیانات معظم‌له را نگاهی می‌اندازند. اما حقیقت آن است که لازم است، معیارها را از همۀ بیانات گذشته و حال ایشان دسته‌بندی کرد. برای دسته‌بندی هم باید معیار داشت.
معیارهایی که معظم‌له بیان می‌کنند، چنان‌چه خودشان فرمودند: سطوح مختلفی دارد، و همگی در یک‌سطح نیستند. باید روابط این معیارها را شناسایی کنیم، گاهی «عموم‌وخصوص مطلق» است که توضیح می‌دهم. و گاهی هم رابطۀ «عموم‌وخصوص من وجه» است.
اما بنظر بنده با دسته‌بندی و جمع‌بندی همۀ معیارها، می‌توانیم به سه کلان‌معیار برسیم و آن‌ها عبارتند از:
۱. تدین و ایمان
۲. انقلابی‌بودن و وفاداری به آرمان‌های انقلاب اسلامی
۳. کارآمدی و کفایت
معیار اول زیرمعیار است و بدون آن دو معیار دیگر حاصلی نخواهد داد. و معیار دوم، معیار لازم و معیار سوم، معیار کافی است. به‌تعبیر دیگر اگر معیار اول نباشد، دو معیار دیگر به کار نمی‌آید. اما پس از حصول معیار نخست، بین دو معیار انقلابی و کارآمدی چهار رابطۀ برقرار است، برخی انقلابی هستند، اما کارایی ندارند، برخی کارایی دارند، اما انقلابی نیستند، برخی از هر دو معیار بی‌بهره‌ هستند. هر سۀ این گروه‌های از کلان‌معیارهای رئیس‌جمهور اصلح بیرون می‌روند. اما برخی هم انقلابی‌هستند و کارایی هم دارند. فقط این‌ گروه در دایرۀ رئیس‌جمهور صالح می‌گنجند. به تعبیر دیگر بدون این دو معیار اصلی و زیربنایی؛ حصول شرایط دیگر، بی‌فایده است.
اما نکتۀ مهم‌تر این است که این سه کلان‌معیار، مشکک هستند و صفر و صدی نیستند، بلکه در میان صفر تا صد در حرکت هستند. آن‌وقت سوال پیش می‌آید برای مثال ما بین دو نفر مخیّر باشی که یکی از حیث‌ تدین و انقلابی ۳۰ است و از حیث کارایی ۷۰ و دیگری از حیث تدین و انقلابی ۷۰ است، اما کارایی او ۳۰ است؛ ما چه کسی را انتخاب کنیم؟‌ این‌جاست که باید به انتخاب عقلانی رو بیاوریم و اسیر احساسات نشویم .
باید بدانیم که ما در انتخابات رئیس‌جمهوری، هم‌چنین دیگر انتخابات‌ها نسبی عمل و انتخاب می‌کنیم. یعنی در بین کسانی که صلاحیت آن‌ها احراز شده است، باید یک‌نفر یا چند نفر را انتخاب کنیم و طبعاً صلاحیت‌ها را ملاحظه می‌کنیم و آن‌ها را کنار هم قرار می‌دهیم و انتخاب می‌کنیم. البته توجه هم داریم که همۀ شاخص‌ها در یک نفر پیدا نمی‌شود. به این دلیل نیاز داریم که با جمع‌بندی معیارها بین صالح و اصلح انتخاب کنیم.
نکتۀ آخر این‌که برخی از شاخص‌ها، خصوصیات فردی است، چون دلسوز، مسئول ، ساده‌زیست، دردآشنا، خستگی ناپذیر و…برخی شاخص‌ها مربوط به کارآمدی و برون‌داد کاری منتخبان اصلح برای ریاست‌جمهوری است، چون: تدبیر و حکمت در کار و اجرا، برنامه و نگاه بلندمدت، همه‌جانبه، دارای سوابق مدیریتی بالاو نظایر آن.

اوقات شرعی