خطبۀ نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمدلله بنا شد که با رعایت پروتکل‌های بهداشتی نمازهای جمعه و جماعت در سراسر کشور برگزار شود. برای رعایت دستورالعمل ستاد ملی کرونا، باید خطبه‌های را از گذشته کوتاه‌تر کنیم. از خدای تعالی می‌خواهیم که بزودی این ویروس منحوس را از کشور ما و جهان ـ به دست دانشمندان ما ـ ریشه‌کن فرماید.

اخلاق نیکو در زمان انتخابات

بنده همۀ شما و خود را به تقوای الهی دعوت و سفارش می‌کنم. برای این خطبه طبق روال همیشگی روایتی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم بخوانم:

«إنَّ العَبْدَ لَیُدْرِکُ بِحُسْنِ خُلْقِهِ دَرَجَهَ الصَّائِمِ القَائِم» [بحارالانوار: 71/373]

«بنده با خوش‌اخلاقی به مقام روزه‌گیر شب‌زنده‌دار می‌رسد.»

یکی از مشکلاتی که در دوره‌های اخیر انتخابات پیش آمده است، بی‌اخلاقی میان نامزدها و طرفداران آن‌هاست که کلاً از اخلاق اسلامی دور است. یکی از مسئولان تبلیغاتی نامزدها می‌گفت: ایام انتخابات مثل شب عروسی است که ناچار باید در آن گناه بکنیم و بعد هم توبه می‌کنیم! روایتی که برای شما خواندم، از اخلاق نیکو سخن می‌گوید. این‌که برخی اصرار دارند که فضای انتخابات را آلوده به سخنان نامربوط، غیبت، تهمت و امثال آن بکنند، نامزد مقابل را بکوبند و بقول خودشان فضا را دوقطبی کنند تا به اهداف خودشان برسند، این‌ها هیچ آشنایی با اسلام و اهداف انقلاب اسلامی ندارد.

تبلیغ به نفع نامزد مورد علاقۀ خود هیچ اشکالی ندارد. اما تخریب دیگر نامزدها، متشنج‌کردن جو جامعه، دلسردکردن مردم، دور از اخلاق اسلامی است.  این موجب مأیوس‌شدن مردم می‌شود. به‌ویژه فضای مجازی مستعد است که هرگونه بداخلاقی را ترویج کند.

تذکر به نامزدها

نامزدها هم مراقب باشند که تبلیغات و  مناظرات انتخاباتی بداخلاقی را ترویج نکنند. به افراد تهمت نزنند، نهادها و دستگاه‌های گوناگون کشور را مورد اتهام قرار ندهند. ظرفیت و برنامۀ خودشان را بیان کنند، از خودشان ظرفیت نشان بدهند، دربرابر قدرت و توهم قدرت بی‌جنبه نباشند.

ملت ایران، دشمن دارد، دشمنی قسم‌خورده؛ مبادا چهرۀ این ملت را خراب کنید. بنابراین در تبلیغات و مناظره‌ها رعایت اخلاق را بکنند. بگذارید برای شما ثواب و درجات روزه‌دار و شب‌زنده‌دار را بنویسند. مبادا در مناظره‌ها و تبلیغات سخنانی گفته شود که شأن و شایستۀ مردم ایران نیست. ما باید مردم را دعوت کنیم تا در  انتخابات ـ هم ریاست‌جمهوری، هم شورها، و هم میان‌دوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان با عزم راسخ و آگاهی شرکت کنند.

تذکر به طرفدرانان نامزدها

اما من و شما و طرف‌داران نامزدهای انتخاباتی؛ چه کسانی که سینه‌چاک نامزد خود هستند، چه کسانی که در ستادهای نامزدها فعالیت می‌کنند، چه کسانی که در فضای مجازی فعال هستند، با متانت و اخلاق از نامزد خود حمایت کنید. این روزها هم می‌گذرد، و آن‌چه می‌ماند، عمل ماست که باید در پیشگاه حساب‌رسی الهی حساب آن را پس بدهیم. خدای تعالی از ما مواخذه خواهد کرد.

امام سجاد سلام الله علیه در دعای مکارم اخلاق به خدای تعالی عرض می‌کنند:

«وَ استَعمِلنی بِما تَسأَلُنی غداً عَنه»

«خدایا مرا به کارهای بگمار که فردای قیامت از آن‌ها سوال می‌کنی»

چه تعبیر بلندی است. به فکر قیامت خودمان باشیم. با اخلاق نیکو و خوب کار خودمان را به عبادت تبدیل کنیم، نه این‌که خدای ناکرده هر قدمی که برمی‌داریم، برای ما سیئه بنویسند. تقوا را رعایت کنیم، هم در گفتار خود، هم در اظهارنظرها، هم در موافقت‌ها، هم در مخالفت‌ها. فقط خدا را در نظر بگیریم.

خطبۀ دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

مردم‌سالاری دینی و وظیفۀ ما

الحمدلله فردا تبلیغات رسمی ریاست‌جمهوری شروع می‌شود، گله‌ها و شکایت‌هایی نسبت به تأیید صلاحیت‌ها شده است که همگی از آن‌ها آگاه هستید.

اما همگی بدانیم که  همۀ ما مردم ایران در سرنوشت کشور خود سهیم هستیم. در منطق امامین انقلاب کشور متعلق به همۀ مردم است و  همۀ آحاد ملت، و  اقوام این سرزمین یکسان هستند و به‌طور مساوری از قدرت، امتیازات و خیرات اسلام و نظام اسلامی و ایران پهناور برخوردار هستند.

از نگاه امامین انقلاب یکی از علل عقب‌ماندگی کشور ما، دوری مردم از قدرت و مسئولیت اجتماعی است و پیشرفت کشور  و تضمین آیندۀ آن در گِرویِ حضور همه‌جانبۀ مردم در همۀ عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی،  با حفظ کرامت انسانی است. دیروز راز پیروزی «ملت ما» اتحاد همۀ آحاد در زیر پرچم اسلامی و به انگیزۀ الهی بود و امروز هم اساسِ تداوم و پیشرفت کشور بر حضور همه‎جانبۀ مردم در‎ فرصت‎های فعالیت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و غیره است. نظام و دولت مقتدر، نظام و دولتی‎ست که از متن مردم برآمده باشد.

این حقیقت مردم‌سالاریِ دینی است که از متن اسلام جوشیده است، و امام عزیز ما راه آن را به ما نشان داد.

انقلاب اسلامی، هیچ‌گاه از این اندیشه منحرف نشد، اگرچه چه‌بسا افرادی که در حکومت مسئولیت‌هایی داشته یا دارند، از آن فاصله گرفتند و حتی برخی از مردم نیز نسبت به این آرمان پشت کردند. حضور مردم بود که انقلاب اسلامی را پیروز است، این مردم بودند که جمهوری اسلامی را انتخاب کردند و این مردم بودند که جنگ را اداره کردند و بارها و بارها در صحنه‌های مختلف حضوری مقتدرانه و هوشیارانه داشتند و دارند. اما باید مراقب انحراف‌ها و انفعال‌ها بود.

بیانیۀ گام بود شُک مثبتی نسبت به همین انحراف بود، تا مبادا بین مردم و نظام فاصله بیافتد و فاصله‌ای که ایجاد شده ترمیم گردد و  نظام اسلامی به اصل انقلابی خود یعنی اصالت مردم و تکیۀ بر مردم بازگردد. روشن است که همۀ حکومت‌ها، حتی نظام‌های استبدادی سلطنتی ادعایی مردم‌گرایی دارند، اما امام عزیز ما، شأن و منزلت و حقّ و نقش مردم را به رسمیت شناخت و به مردم اصالت دارد، بنابراین ذات جمهوری اسلامی قرین به مردم‌سالاری دینی است.

دولت اسلامی

مسیر انقلاب اسلامی  مسیر صحیحی است. انقلاب ما پیش‌رونده و پیش‌برنده است، در مسیر آن چالش‌های زیادی بوده و هست، از جمله اشتباهات ما. اما چرا برخی با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟ ما در فتنۀ ۸۸ دیدیم که سیاسیون، مردم را ابزار قدرت خود می‌خواهند و به مردم ایمان ندارند.

به شورای نگهبان می‌توانیم نقد بکنیم، اصولاً ما انسان‌ها قرین خطا هستیم و باید نقدپذیر باشیم. اما فصل الخطاب قانون است و در نهایت شورای نگهبان مرجع قانونی تایید صلاحیت‌ها ست و به قانون تمکین کنیم و اشکالات را کنجکاوانه و موشکافانه شناسایی کنیم و  برای رفع آن‌ها تلاش کنیم، اما روبرو قانون نایستیم و مردم را دلسرد نکنیم.

مردم ایران، حقیقتا مردم نجیب و خوبی هستند و الان در مشکلات اقتصادی گرفتار آمده‌اند و مقصر اصلی هم دولت فعلی و پشتیبانان آن است که مسئولیت هم نمی‌پذیرد. ما کمک کنیم تا دولتی کارآمد، انقلابی، عدالت‌خواه و ضدفساد روی کار آید تا مردم طمع شیرین خدمت را بچشند.

دولت اسلامی که دولت مردمی و مقتدر است، راه برون‌رفت از مشکلات است. بنابراین بر مشارکت حداکثری مردم پافشاری کنیم. این خط و راه امام عزیز ماست.

بنده خود را فرزند امام می‌دانم و تا زنده هستم – بفضل الهی ـ از آرمان‌های امام که اهداف این ملت و آرمان‌های انقلاب اسلامی است، دفاع می‌کنم و بنظرم الان باید به دولت اسلامی اندیشید و عقب‌ماندگی‌های خود را در مسیر جامعه توحیدی و کرامت انسانی و عدالت اجتماعی را جبران کرد.

انتخاباتی پرشور

آنان که شعار می‌دهند که ایران رو به فروپاشی است، و توهم ذهنی خود را می‌خواهند با کمک فضای مجازی به جامعه القاء کنند، خیرخواه ملت نیستند. آری ما اشتباهاتی داریم، و مسیر انقلاب اسلامی هم مسیر سختی است، و چالش‌های آن روز به روز بیشتر و سخت‌تر می‌شود. و البته ما هم باید زبده‌تر شویم. از اشتباهات و خطاهای گذشته خود هم درس بگیریم. اما در هر صورتی مراقب باشیم که از قله منحرف نشویم. ما در مسیر سخت دولت اسلامی هستیم و گردنه‌ها درپیش داریم.

می‌توانیم دلسرد باشیم  و منفعلانه کناری بنشینیم؛ می‌توانیم نق بزنیم و بخواهیم بر موج نارضایتی‌های بخشی از مردم سوار شویم و خودنمایی کنیم؛ می‌توانیم خود را قهرمان میدان بدانیم و به دنبال حل مسائل باشیم؛ اما همۀ این‌ها بی‌راهه هستند. راه‌حل؛ مردم هستند که همۀ ما مسئول هستیم. دلسردکردن مردم و گفتن سخنانی که شاید طرفدرانی هم برای ما بیاورد، آسان است.

ما کمک کنیم تا دولتی کارآمد، انقلابی، مردم، عدالت‌خواه، ضدفساد، با روحیۀ جوان  روی کار بیاید تا مردم طمع شیرین خدمت را بچشند. و در مسیر دشمنان این مردم حرکت نکنیم، بلکه مردم را برای انتخابات پرشور دعوت کنیم.

فایل PDF خطبه مذکور:

خطبه های نماز جمعه 7 خرداد 1400

 

اوقات شرعی