خطبۀ نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

دعوت به تقوا را در این هفته هم طبق روال با کلامی از پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله و سلم خدمت شما هستم. کلام خطاب به جناب ابوذر است و مرحوم شیخ طوسی در الامالی [ص: 531] آن را نقل فرموده‌ است:

بی‌ارزشی دنیا

«یَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّ الدُّنْیَا مَلْعُونَهٌ، مَلْعُونٌ مَا فِیهَا إِلَّا مَا ابْتُغِیَ بِهِ وَجْهُ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ)»

«ای ابوذر! دنیا و آن‌چه در آن است، نفرین‌شدۀ نفرین‌شده است، مگر آن‌چه را با آن رضای خدای عزوجل را بجویید.»

روایت شریف بی‌اعتباری و بی‌ارزشی دنیا را نشان می‌دهد. دنیا معلون است، یعنی از رحمت خد دور است.

«یَا أَبَا ذَرٍّ، مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَبْغَضَ إِلَى اللَّهِ مِنَ الدُّنْیَا»

«ای ابوذر! هیچ چیزی نزد خدا مبغوض‌تر از دنیا نیست.»

 یعنی هیچ چیز را خدا بیش از دنیا دشمن ندارد. ملاحظه می‌فرمایید: خدا به دنیا اعلام جنگ می‌دهد، طبعاً به دنیاداران هم اعلام جنگ می‌دهد.

«خَلَقَهَا ثُمَّ أَعْرَضَ عَنْهَا»

«خدای سبحان آن را آفرید و از آن اعراض کرد»

ما هم باید از دنیا اعراض و دوری کنیم. زیرا دنیا محل ماندن و بهره‌مندشدن و لذت‌بردن نیست، بلکه محل گذر است.

«فَلَمْ یَنْظُرْ إِلَیْهَا، وَ لَا یَنْظُرُ إِلَیْهَا حَتَّى تَقُومَ السَّاعَهُ»

«به آن نگاه نکرد و تا قیامت به آن نگاه نمی‌کند»

ما هم نباید به دنیا توجه کنیم و دنیا و زینت‌های ظاهری دنیا چشم ما را خیره نکند. بعد حضرت ادامه می‌دهند:

«وَ مَا مِنْ شَیْ‏ءٍ أَحَبَّ إِلَى اللَّهِ (تَعَالَى) مِنَ الْإِیمَانِ بِهِ وَ تَرْکِ مَا أَمَرَ أَنْ یُتْرَکَ»

«هیچ چیز نزد خدای تعالی محبوب‌تر از ایمان به خدا و ترک کاری که باید ترک شود، نیست.»

هرکار بیهوده و هرکاری که گناه معصیب است، ترک شود. بنابراین دنیا در چشم و دل ما کوچک باشد که اگر ما دنیا را بزرگ بگیریم، خودمان را با دست خودمان بندۀ دنیا و نفس و شیطان کرده‌ایم. امیرالمومنین سلام الله علیه می‌فرمایند:

«مَنْ عَظُمَتِ الدُّنْیَا فِی عَیْنِهِ وَ کَبُرَ مَوْقِعُهَا فِی قَلْبِهِ آثَرَهَا عَلَى اللَّهِ وَ انْقَطَعَ إِلَیْهَا وَ صَارَ عَبْداً لَهَا» [نهج البلاغۀ: 226]

«هرکس دنیا در چشم او عظیم باشد و در دل او بزرگ نماید، و آن را بر خدا برگزیند و [بین خدا و دنیا؛ دنیا را برگزیند و انتخاب کند] و به دنیا دل ببندد، بندۀ دنیا شود.»

حب دنیا نه! حب آخرت آری!

بعد ادامه می‌دهند:

«یَا أَبَا ذَرٍّ، إِنَّ اللَّهَ (تَعَالَى) أَوْحَى إِلَى أَخِی عِیسَى (عَلَیْهِ السَّلَامُ): یَا عِیسَى، لَا تُحِبَّ الدُّنْیَا فَإِنِّی لَسْتُ أُحِبُّهَا، وَ أَحِبَّ الْآخِرَهَ فَإِنَّهَا دَارُ الْمَعَاد»

«ای ابوذر! به برادم عیسی علیه السلام وحی شد که یا عیسی! دنیا را دوست نداشته باشد، زیرا من آن را دوست ندارم. و آخرت را دوست داشته باشد، زیرا آن خانۀ معاد و بازگشت انسان است.»

یعنی برای دنیا کار نکن؛ بلکه بین دنیا و آخرت؛ فقط برای آخرت کار کن.

به آیۀ چهارم سورۀ مبارکۀ احزاب توجه فرمایید:

«ما جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَیْنِ فِی جَوْفِه»

«خدا دو قلب در درون آدمی ننهاده است.»

یکی از معانی آیۀ شریفۀ آن است که خداوند دو محبت که باهم در تضاد هستند، در یک قلب قرار نمی‌دهد، یا دنیادوستی و توجه به شهوات و مقامات دنیویی و مادیات است، یا خدا در قلب انسان است و همۀ کارها برای رضای خدا انجام می‌شود و توجۀ انسان به آخرت و حیات ابدی اوست.

به این دلیل امیرالمومنین سلام الله علیه می‌فرمایند:

«کَمَا أَنَ‏ الشَّمْسَ‏ وَ اللَّیْلَ‏ لَا یَجْتَمِعَانِ کَذَلِکَ حُبُّ اللَّهِ وَ حُبُّ الدُّنْیَا لَا یَجْتَمِعَانِ»

«همان‌گونه که خورشید و شب جمع نمی‌شوند، دوستی خد و دوستی دنیا هم جمع نمی‌شوند.» [غرر الحکم: 141]

اصلاً جمع دنیا و آخرت از حیث عقلی محال است و امکان ندارد که دنیادوستی و خدادوستی باهم جمع شوند. تقوا یعنی این‌که از خود مراقبت کنید و دنیا را در قلب و عمل خود راه ندهیم و همۀ کارهای را برای خدا و رضای خدا انجام بدهیم و ثواب و حیات ابدیِ آخروی را بر منافع زودگذر دنیویی ترجیح بدهیم.

خطبۀ دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

سه تبریک

میلاد  مسعود صدیقۀ طاهره حضرت فاطمۀ زهراء سلام الله علیها را به همگی شما تبریک عرض می‌کنم. هرچه برکت  و نعمت است، از جمله انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی و استقلال ما از برکت وجودی این خانم است. و باید قدر بدانیم و بیشتر به آن حضرت التجاء و توسل داشته باشیم.

روز زن و مادر را هم به بانوانان محترم تبریک عرض می‌کنم که امام بزرگوار ما فرمودند: «از دامن زن است که مرد به معراج می‌رود.»

حقیقتاً زنان متدین چون فرشتگان الهی بر روی زمین هستند که موجب نورانی‌شدن چهرۀ زمین می‌شوند، مادران و همسران شهدای عزیز را ببینیم، هرکدام فرشته‌ای روی زمین هستند. خداوند همۀ آنان را محفوظ بدارد.

ولادت امام نورانی ما حضرت روح الله امام خمینی را هم تبریک و تهنیت عرض می‌کنم که حقیقتاً بزرگ‌ترین نعمت برای بشریت امروز بودند.

دهۀ فجر فاطمی

الحمدلله وارد دهۀ مبارکۀ فجر؛ فجر فاطمی و چهل و دومین سالگرد انقلاب اسلامی شدیم، شروع فرایندی طولانی که نخستین گام آن تحقق و تشکیل نظام اسلامی، نظام جمهوری اسلامی و مشروعیت ولایی و مردم‌سالاری دینی است. و گام نهایی آن تحقق تمدن اسلامی و زمینه‌سازی ظهور حضرت ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف است، در این مسیر سخت و البته پیش‌رونده و پیش‌برنده ما موظف هستیم که دو مرحلۀ مهم و مشکل را نیز تحقیق بخشیم:

تحقق دولت اسلامی تا ساختارهای نظام اسلامی اسلامی شوند و جلوی رخنۀ فساد و بی‌عدالتی را بگیرد و هم کارگزاران نظام اسلامی اعم از مجریان و مدیران دولتی و کارشناسان و تصمیم‌گیرندگان و تصمیم‌سازان، سیاست‌گذاران، نمایندگان مجلس و قانون‌گذاران، قضات دادگستری، نظامیان و سپاهیان، نیروهای امنیتی و انتظامی و روحانیت چون ائمۀ جمعه و همۀ کسانی که در حاکمیت نظام جمهوری اسلامی هستند، کارگزا طراز اسلامی باشند.

اما کارگزار طراز اسلام کیست؟ امیرالمومنین سلام الله علیه الگوی ما هستند که باید به آن قله نگاه کنیم، و در دامنۀ آن حرکت کنیم. چقدر سخت است؟ اما شدنی است و ما اگر بخواهیم، خدای تعالی یاور ماست و می‌توانیم به آن برسیم و بخواست خدا می‌رسیم.

بعد هم تحقق جامعۀ اسلامی است که نگاه به جامعۀ مهدوی دارد و در آن عدالت و پیشرفت و معنویت و توحید و قوانین و احکام اسلامی حاکمیت دارند.

بنابراین تا تحقق حاکمیت اسلام راهی طولانی در پیش داریم، الان تحقق انقلاب اسلامی کامل نیست و ما تا تحقق دولت و جامعۀ اسلامی فاصله داریم، اما نظام طاغوتی و ضددینی تبدیل به نظامی شد که برپایۀ احکام شرعی است. در کنار آن استقلال‌خواهی و نفی وابستگی، عزت ملی، آزادی، عدالت‌خواهی و ضدیت با تبعیض، ضدیت با فساد، نقش مردم در حاکمیت و سرنوشت خود، اقتدار و توان علمی و نظامی بخش‌هایی هستند که ما در آن پیشرفت کرده‌ایم و اگر نگاه‌های غرب‌زده و واداده در درون حاکمیت ما ازبین برود، پیشرفت مادی  نیز دور از دسترس نیست. اما چه بگوییم از غرب‌زده‌هایی که در درون حاکمیت ما وجود دارند؟ در پرانتز بگویم که همۀ ما باید مراقب بروز و ظهور نفسانیت‌های خودمان هم باشیم، که هرچه می‌کشیم از نفس خودمان است که دشمن‌ترین دشمنانِ ماست. تقوا این‌جا اهمیت خود را نشان می‌دهد.

ما کجا هستیم؟

اما 22 بهمن امسال، چهلمین‌ودومین جشن پیروزی انقلاب اسلامی است و چهل‌وسومین سال را آغاز خواهیم کرد. دومین سالگرد صدور بیانیه گام دوم هم هست. یک‌سال از شهادت سردار رشید اسلام و ایران شهید قاسم سلیمانی به دست شیطان بزرگ می‌گذرد، چه عربده‌هایی که می‌کشیدند و الان هم می‌کشند؛ اما ببینیم ما درکجای راه هستیم و آن‌ها کجا هستند؟ اشتباهات و عیب‌هایی داشتیم که می‌دانیم و باید هم بیشتر بدانیم، و حتماً باید برطرف هم بکنیم؛ اما همۀ آن‌ها در برابر انقلاب اسلامی پیش‌برنده و پیش‌رونده کوچک و قابل حل می‌نماید.

ترامپ و برنامه‌هایش و اکنون وی!

دونالد ترامپ که نماد سبعیت و عصارۀ عصبیت جریان سلطۀ بر جهان و جلوۀ آشکار واقعیت شیطان بزرگ بود، در خود آمریکا  به کناری زده شد و آمال و برنامه‌هایش علیه ایران شکست خورد. قبلی‌ها هم این‌گونه بودند و همگی شکست خورند و بعدی‌ها هم بخواست خدا شکست می‌خورند.

امریکا و مشخصاً ترامپ خیلی تلاش کردند به ما ضربه بزنند، کسانی را هم در ایران داشته که دنباله‌رو آنان بودند و هستند، اما اشتباه نکنید آمریکا و ترامپ به ما کم ضربه نزدند! و اگر ضربه‌ای هم خوردیم، از درون خودمان خوردیم.

به مصداق  فرموده امام خمینی ره در پیام موسوم به منشور روحانیت در سوم اسفند 67، شکست دشمن بدین معناست که ما در هدف اساسی خود که همان دفع تجاوز و اثبات صلابت اسلام و حاکمیت اسلامی بود، مغلوب خصم نشدیم، بلکه پیش رفتیم.

اکنون ما هستیم و جمهوری اسلامی هست، ولی ترامپ کجاست؟

یادمان نرود؛ ترامپ روز جمعه 21 مهر 1396 پرده از چهره تزویر آمریکا کنار زد و در یک سخنرنی مفصل الفاظ رکیک و اتهامات و توهین‌های سخیف به جمهوری اسلامی ایران نسبت و وعده داد که بساط این حکومت اسلامی را برخواهد چید.[i]

جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در تیرماه 1396 خواستار براندازی نظام ایران قبل از تولد چهل‌سالگی انقلاب اسلامی شد و وعده داد تا بهمن سال 97 براندازی جمهوری اسلامی را جشن خواهد گرفت.[ii]

ترامپ در 18 اردیبهشت 1397 رسماً از برجام خارج شد. و تحریم‌های سخت و شکننده علیه ایران اعمال کرد تا وعده بولتون تحقق پیدا کند اما موفق نشدند. اما انقلاب اسلامی چهل سالگی خود را جشن گرفت و بخواست خدا چهل‌ودومین سالگرد خود را هم جشن می‌گیرد و تا قیام و انقلاب حضرت ولی الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف هم مستحکم و پیش‌رونده و پیش‌برنده به پیش می‌رود تا پرچم را به صاحب اصلی آن بدهد.

فردای 22 بهمن 1397 ترامپ نتوانست عصبانیت خود را از جشن چهل سالگی انقلاب اسلامی پنهان کند و بدترین الفاظ را علیه ایران و ایرانیان بکار برد.[iii] اما امروز حتی تویتتر اکانت ترامپ و همۀ طرفداران وی را مسدود کرده است! این وضع ترامپ است که منتظر محاکمه است و با فضاحت قدرت را ترک کرد و این وضع آمریکا که درگیر مشکلات و مسائل داخلی خود و افراط از همه‌طرف است؟!

آری سرانجام جان بولتون عربده‌کش چی شد؟ اودر 19 شهریور 98 عزل و اخراج شد و علیه خود ترامپ اقدام کرد و به جایی رسید که گفت: ترامپ لایق ریاست جمهوری امریکا نیست و کتابی در افشای او نوشت.

خود ترامپ که ما را به 40 سال فساد و سرکوب متهم کرد و مدعی بود که «به هر اقدامی که برای تامین امنیت آمریکا لازم است دست خواهد زد». به چهره نخست ضدامنیت امریکا تبدیل شد و در دهه فجر امسال به جای جشن سرنگونی جمهوری اسلامی ایران، استیضاح افتضاح خودش را باید پاسخ بدهد:

«یُخْرِبُونَ بُیُوتَهُمْ بِأَیْدِیهِمْ وَ أَیْدِی الْمُؤْمِنِینَ فَاعْتَبِرُوا یا أُولِی الْأَبْصارِ» [حشر: 2]

اگر چشم بصیرت داشته باشیم، چه عبرت‌هایی در داستان اخیر آمریکا و ترامپ وجود دارد.

اینک به مصداق متن پیام امام ره و طبق همان منطق ایشان باید بگوئیم در برابر فشارهای چهارساله دولت ترامپ:

هرروز ما در این چند سالی که با ترامپ سرشاخ بودیم برکتی داشته است:

ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را ثابت نموده‌ایم،

ما پرده چهرۀ تزویر جهان‌خواران را کنار زدیم،

در کشور خودمان کسانی که صادقند و به آمریکا خوشبین بودند، الان واقعیت پنهان آمریکا را درک می‌کنند،

ما دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‌ایم،

ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید روی پای خودمان بایستیم،

ما ابهت ابر قدرت آمریکا را شکستیم، و نشان دادیم که فقط یک قدرت وجود دارد و آن هم قدرت خداست،

ما حس برادری و وطن‌دوستی را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم،

ما به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه ابرقدرت‌ها سالیانِ سال می‌توان مبارزه کرد.

اما باید در این‌جا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و‏‎ ‎‏جانبازان تشکر کنم، و به‌خاطر تحلیل‌های غلط این روزها رسماً معذرت بخواهیم و می‌گوییم ما یک لحظه هم‏‎ ‎‏نادم و پشیمان نیستیم، اشتباهات خود را می‌پذیریم و برای جبران آن آماده هستیم. راستی مگر فراموش کرده‌ایم که ما برای ادای‏‎ ‎‏تکلیف ایستاده‌ایم و نتیجه فرع آن بوده است؟

اما حالا باید چه کار کنیم؟

مقام معظم رهبری در خطبه 27 دی ماه سال 98 تکلیف و وظیفۀ ما را مشخص فرمودند:

«… من در یک کلمه عرض می‌کنم: ملّت عزیز ایران باید همّت‌شان این باشد که قوی بشوند».

 رهبر معزز درخطبه نماز بیست و هفتم دی ماه، 6 شرط و راه‌حل برای قوی‌شدن مطرح کردند که ضمیر آن به همه «ما» ـ یعنی من و شما ـ بر می‌گردد:

1- اتّحاد، 2- حضور 3- صبر 4- استقامت 5- کار سخت 6- پرهیز از تنبلی.

ما باید برای 1400 مراقب باشیم که دولتی به سرکار بیاید که اسلام را محور عمل خود قرار دهد و در سیاست‌های ترسیمی امام حکیم ما حرکت کند و به معنای واقعی کلمه مردم را در اقتصاد و سیاست و فرهنگ دخیل کند. و این تنها از دولت انقلابی، مردمی، حزب‌اللهی و جوان  برمی‌آید.

 بحث زیاد است، باشد وقت دیگر.

[i] بخشی از اظهارات سخیف ترامپ که به گفته خودش نتیجه 9 ماه بررسی بود بیش از 40 نوبت الفاظ توهین آمیز به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد بدین شرح است:

«درسیاست امریکا در قبال رژیم رذل ایران باید تجدیدنظر شود. رژیم ایران بازور و اجبار قدرت را غصب کرده، مردم ایران اسیر این رژیم افراطی‌اند. مذاکرات با ایران یکی از بدترین و یک جانبه‌ترین مذاکرات برای آمریکا بوده است. ما تاخیر کوتاه‌مدت در برنامۀ هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم و محدودیت‌های ایران باید صد ساله باشد. با همکاری متفقین خود با گسترش بی‌ثباتی از سوی رژیم ایران و حمایت از تروریست‌های نیابتی‌اش در منطقه مقابله می‌کنیم. تحریم‌های تازه‌ای را علیه رژیم ایران وضع می‌کنیم، به توسعه موشکی و سلاح‌های رژیم ایران پاسخ خواهیم داد. مسیر برجام را تا انتها ادامه نخواهیم داد.

امیدواریم که اقدامات امروزمان، آینده‌ای آکنده از صلح, ثبات و شکوفائی را در خاورمیانه به ارمغان بیاورد. ما برای تحقق آینده‌ای دعا می‌کنیم که کودکان، آمریکایی و ایرانی، مسلمان، مسیحی و یهودی بتوانند در جهانی رها از خشونت، نفرت و تروریسم بزرگ شوند. ما به هر اقدامی که برای تامین امنیت آمریکا لازم است دست خواهیم زد.»

[ii]  «آنچه بسیاری از ما در ایالات متحده به‌سمت آن حرکت می‌کنیم بایستی تشخیص این باشد که انقلاب سال 1979 آیت‌الله خمینی تا جشن چهل‌سالگی‌اش دوام نخواهد آورد».

«بولتون» افزوده بود:

«رفتارها و اهداف نظام ایران تغییر نخواهند کرد و بنابراین، تنها راه حل تغییر آن نظام است. و به همین دلیل است که قبل از سال 2019،(یعنی 22 بهمن 1397) ما که در اینجا هستیم، این موضوع را (براندازی جمهوری اسلامی)جشن خواهیم گرفت».

[iii]  ترامپ روز سه‌شنبه 23 بهمن 1397 به بوقت تهران و دوشنبه 22 بهمن مطابق 11 فوریه به وقت آمریکا) دونالد ترامپ در توئیتی به زبان های فارسی و انگلیسی نوشت:

«۴۰ سال فساد. ۴۰ سال سرکوب. ۴۰ سال ترور. رژیم ایران فقط موجب چهل سال شکست شده است. مردم ایران که مدت‌هاست در رنجند، شایستۀ آیندۀ روشن‌تری هستند.»

“40 years of corruption. 40 years of repression. 40 years of terror. The regime in Iran has produced only #40YearsofFailure. The long-suffering Iranian people deserve a much brighter future,” reads the tweet, which the president also sent out in English.

اوقات شرعی