هدف ما تنها خدا و قرب خدای تعالی است، وقتی این هدف متعالی روی زمین می‌آید، هدف تحقق اسلام بر روی زمین است. توانستیم کل جهان بشریت، نتوانستیم کشور یا منطقه خودمان.
نه تکلیف ساقط می‌شود و نه حیرت چاره‌ساز است که البته حیرت نیست و تحیر است، بگذریم.
امام خمینی کار بزرگی انجام داد و انقلاب اسلامی و نظام اسلامی تلاش ۱۲۴ هزار پیامبر و چه بسیار وصی است.
اما همین انقلاب و نظام اسلامی وسیله است برای هدف بزرگ تحقق اسلام ناب بر روی زمین و زمینه‌سازی ظهور.
بنابراین همه ما باید در اسلام ذوب شویم، همان‌گونه که امام ذوب بودند و کوچک‌ترین گامی برای خود برنداشتند. ما فقط باید اسلام و توحید اسلامی و عدالت اسلامی و کرامت انسانی را جامۀ عمل بپوشانیم. و این بصیرت می‌خواهد: ألا وَ لا یَحمِلُ هذَا العَلَمَ إلا أَهلُ البَصَرِ وَ الصَّبرِ وَالعِلمِ بِمَوَاضِعِ الحَقّ. (نهج البلاغه؛ خطبۀ ١٧٣)
نظام اسلامی یک تجربۀ زنده اسلامی است، تجربه‌ای که متعلق به همهٔ ماست. پیروز شویم، ما پیروز شدیم و خدای نکرده شکست بخوریم، همه ما شکست خورده‌ایم. بجز ما کس دیگری وجود ندارد.
به این دلیل بر همۀ ما واجب است تا هرچه توان و ظرفیت و استعداد داریم، برای این تجربه به میدان بیاوریم و خودمان را هم هزینهٔ آن بکنیم و در این راه از هیچ‌چیز دریغ نکنیم. شهید سلیمانی از این جهت الگوی طراز است.
بدانیم تحقق اسلام در دوره‌ای که ستم و بی‌داد و شرک حاکمیت و بسط تامی دارد، کاری بس سخت است و هزینهٔ زیادی دارد و برای آن پایانی نیست و وقت برای استراحت و گوشه‌نشینی و نق زدن هم نداریم. پرچم اسلام است که بالا رفته و قدرت اسلام است که خودنمایی می‌کند و امام و رهبری هم جز به اسلام، ما را فرا نمی‌خوانند. بنابراین فداکاری بدون حد و اندازه و بذل جان و مال برای ساخت بنای بنیادین جدیدی که در عالم جدید ظهوریافته باید ساخته شود و هنوز اول آن هستیم، کار بزرگی نیست، بلکه انجام وظیفه است که اگر درست انجام دهیم، خدای سبحان آن را بزرگ می‌کند. تجربهٔ شهید سلیمانی پیش چشمان ماست.
و بدانیم ولایت یک فرد نیست و تبعیت از ولی هم، سرسپردگی به یک نفر نیست. بلکه ولایت یعنی ذوب‌شدن در هدف عالی اسلام و ما با او پیوند می‌خوریم در این هدف متعالی. و با او و رهبر وی، راهی را می‌رویم که ما را به هدف می‌رساند و لازمۀ پیمودن این مسیر و رسیدن به این هدف، بصیرت است.
و بصیرت به قلب است، قلب سالم از اغیار: نفس و شیطان. قلب پاک از نفسانیت و گناهان. قلبی که حقیقت را شهود می‌کند و می‌بیند. این‌چنین است که عمل هم ظهوری خالصانه دارد. و ما با اخلاص کار می‌کنیم و برای‌مان مهم نیست،د ر صدر حاکمیت هستیم یا در روستایی کوچک.
همگی باید گِرد امام خامنه‌ای حلقه بزنیم تا اسلام در ایران محقق شود و انگاه جهان.

سید سعید لواسانی

اوقات شرعی