سید سعید حسینی لواسانی

یادداشت‌های صفر ۱۴۴۲ (۱۱)/ نامه به بزرگان بصره؛ اقامۀ حق (۲)

در یادداشت پیشین دو بند از بندهای چهارگانۀ نامۀ امام حسین سلام الله علیه به بزرگان بصره را ملاحظه کردید. در این یادداشت بند سوم را ملاحظه می‌کنید و بند چهارم ـ بخواست خدای سبحان ـ در یادداشت دوازدهم.
بند سوم: «فَاستَأثَرَ عَلَینا قَومُنا بِذلِکَ، فرَضِینا وَ کَرِهْنا الفُرقَهَ، وَ أحبَبنا العافِیَهَ، وَ نَحنُ نَعلَمُ أنَّا أحَقُّ بِذلِکَ الحَقِّ المستَحَقِّ عَلَینا مِمَّن تَوَلَّاهُ، و قد أحسنوا وَ أَصلَحوا، وَ تَحَرَّوا الحَقَّ، فَرَحِمَهُم اللَّهُ، و غَفَر لَنا و َلَهُم» امام سلام الله علیه به غائلۀ سقفیه و حوادث ناگوار پس از آن اشاره می‌کنند و به صورت سربسته از تغییر رویکرد امت اسلامی از نور به ظلمت سخن می‌گویند، زیرا ولایت و امامت به خلافت تقلیل پیدا کرد، چارۀ کار برای اولیاء الهی صبر در برابر غصب خلافت بود: «اما قوم ما، بر ما سبقت گرفتند (و حکومت و خلافت را غصب کردند و ما را به ناحق کنار زدند و مردم هم در برابر آ‌ن‌ها سکوت کردند یا رضایت دادند) و ما نیز (به ناچار) پذیرفتیم، زیرا تفرقه را ناخوش داشتیم و عافیت (سلامت دین و امّت اسلامى) را دوست داشتیم. در حالى که ما به یقین مى‏دانستیم از کسانى که بر این مسند تکیه زدند، سزاوارتریم. آنان [اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام] نیک رفتاری کردند و در جهت اصلاح امور حرکت کردند،  و راه حق را رفتند، خداوند آنان را رحمت کند و ما و آنان را بیامرزد»
یک دنیا حرف در این فراز است، وقتی مردم ـ به هر دلیلی ـ نخواهند که راه حق را بروند، چارۀ کار سلم ـ یعنی سکوت همراه با روشن‌گری است، نه سازش با باطل ـ در این روش، امام علیه السلام در عین حالی که حق را تبیین می‌کند و سزاواری خود  را بر مسند خلافت و امامتِ امت زا بیان می‌فرماید، و هم‌چنین نشان می‌دهد که با باطل همراهی ندارد، اما برای حفظ کیان اسلام، در درون جامعه اختلاف و تفرقه نمی‌انداد و این همان روشی است که امیرالمومنین سلام الله علیه طی بیست و سه سال سکوت سخت داشتند و همین روشی است که امام حسن سلام الله علیه و امام حسین سلام الله علیه پس از صلح تحمیلی داشتند و اگر نبود خلافت یزید که اصل اسلام را برباد می‌دهد، این روش ادامه داشت.
امام علیه السلام تا این‌جا حق را نشان دادند و دلیل سکوت خود  را هم تبیین فرمودند. اما در بند چهارم فلسفۀ قیام خود را بیان می‌کنند.