در فقره پیشین دیدیم که امام حسین سلام الله علیه از هزینۀ سنگین قیام خود پرده برداشتند. اما باید پاسخ این پرسش را داد که چرا حضرت سیدالشهداء با وجود این‌که می‌دانستند که قیام علیه یزید، کاری پرخطر و پرهزینه است، خاندان و زنان و بچه‌ها را همراه خود بردند؟ امام حسین سلام الله علیه در رفتن به سمت کوفه به کلام پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم که در روایت دیده‌ بودند، استناد می‌کنند: «اخْرُجْ فَإِنَّ اللَّهَ قَدْ شَاءَ أَنْ‏ یَرَاکَ‏ قَتِیلاً» [اللهوف؛ ص: ۶۴] و برای بردن خاندان خود به بخش دیگری از کلام استناد کردند: «قَدْ شَاءَ أَنْ یَرَاهُنَّ سَبَایَا» [همان]  خدا می‌خواهد آنان را اسیر ببیند.
شاید این دو جمله در پاسخ به کلام امام حسین سلام الله علیه باشد که در دعا به خدای تعالی عرض کردند که آن‌چه رضا و خشنودی تو و خشنودی رسول تو و رضایت مومنان است، برای من برگزین: «وَ انَا أَسْأَلُکَ یا ذَالْجَلالِ وَ الْإِکْرامِ بِحَقِ‏ هذَا الْقَبْرِ وَ مَنْ فیهِ الا اخْتَرْتَ مِنْ أَمْری هذا ما هُوَ لَکَ رِضىً‏، ولِرَسولِکَ رِضىً، و لِلمُؤمِنینَ رِضَىً» [مکاتیب الائمۀ علیهم السلام؛ ج: ۳ ص: ۱۱۱]
پاسخ روشن است که  رضایت خدا در این است که تو به شهادت برسی و خاندان پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم هم اسیر شوند. بنابراین تکلیف روشن است، اگر باید که اسلام حفظ شود و حق اقامه گردد، نیاز است که هم تو و هم خاندان تو قیام لله داشته باشید و اجازه ندهید حق پایکوب دشمنان خدا شود و  این هدف دو مسیر دارد: مسیر اول با شهادت تو و مردان همراه تو در روز عاشورا به پایان می‌رسد و مسیر دوم از عصر عاشورا با اسارت زنان و بچه‌های خاندان نبوت شروع می‌شود و اتفاقاً همین مسیر دوم است که قیام لله حسینی را به ثمر می‌رساند. به عبارت دیگر برای تحقق اهداف الهی و مقاصد الله، باید عاشورایی و کربلایی شد و تا انتها مسیر را رفت. رسالت تو تبیین حقانیت اسلام تا شهادت است و رسالت امام زین العابدین سلام الله علیه و زینب کبری سلام الله علیها و همراهان کاروان، تبیین و روشنگری حقانیت قیام تو با اسارت است.
نکتۀ مهم آن است که دستور پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم به امام حسین علیه السلام دستور خاص و خصوصی نبود، بلکه حکم کلی بود که شامل همۀ مسلمانان است که برای تحقق اهداف الهی بر روی زمین و جلوگیری از انحرافاتی که اصل دین را به خطر می‌اندازد، موظف موظف به قیام لله هستند. یعنی هرگاه چون یزیدی بر امت اسلامی حاکم شود و پایه و اصل دین را نشانه رود، نه تنها امام حسین سلام الله علیه و خاندان او، بلکه همۀ مسلمانان موظف به قیام هستند، آنان موظف هستند که امام حسین علیه السلام را یاری کنند. و امروزه هم این‌چنین است. امام حسین سلام الله علیه به عنوان رهبر امت اسلامی موظف به قیام بود، امت هم موظف به پیروی از امام بودند و اگر نکردند، باید پاسخ‌گوی خدای تعالی باشند. چنان‌چه مردم زمان امیرالمومنین و امام حسن مجتبی سلام الله علیهما به دلیل عدم همراهی با ایشان و مسلط‌شدن معاویه و بنی‌امیه بر گردۀ امت مسئول هستند. ما هم مسئول هستیم و باید پاسخ‌گو باشیم!

اوقات شرعی