خطبۀ نخست

بسم الله الرحمن الرحیم

بهترین بندگان در کلام ز امام رضا سلام الله علیه

اجازه بدهید، به مناسبت این روز بزرگ که روز میلاد امام رئوف حضرت ثامن الحجج سلام الله علیه است، ضمن تبریک به همۀ مومنین به ویژه به وجود اقدس حضرت ولی الله الاعظم ارواحنا فداه خطبۀ اول و دعوت به تقوا را با روایتی از آن امام بزرگوار مزین کنم:

«سُئِلَ عَنْ خِیَارِ الْعِبَادِ فَقَالَ علیه السلام الَّذِینَ‏ إِذَا أَحْسَنُوا اسْتَبْشَرُوا وَ إِذَا أَسَاءُوا اسْتَغْفَرُوا وَ إِذَا أُعْطُوا شَکَرُوا وَ إِذَا ابْتُلُوا صَبَرُوا وَ إِذَا غَضِبُوا عَفَوْا» [تحف العقول: 445]

این روایت به همین لفظ از امام باقر علیه السلام و ایشان از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم هم نقل کرده‌اند. [الکافی: 2/240]

از امام رضا سلام الله علیه پرسیده می‌شود: «سُئِلَ عَن خِیارِ العِباد» «بهترین بندگان چه کسانی هستند؟

«فَقَال: أَلَّذِینَ» حضرت در پاسخ پنج صفت را بیان کردند که بهترین بندگان دارای آن پنج صفت هستند:

خوشحالی در کار نیک

اول: «إِذَا أَحسَنُوا إِستَبشَرُوا» وقتی کار نیک و خوبی می‌کنند، خوشحال هستند. منظور را از کار نیک کاری است که برطبق فرمان خداست و او هم فقط برای رضای خدا انجام داده است و کاری به تعریف و تمجید دیگران ندارد. به تعبیر دیگر او خودشیفته نیست، بلکه چون دیده که موفق به انجام دستور خدای سبحان برای خدا شده است، خوشحال است، زیرا فرمان الهی را بجا آورده و در انجام آن هم فقط رضا و خشنودی او را خواسته است. بنابراین چون خدا از کار نیک بنده‌اش خوشنود است، او هم خوشحال است.

حواس‌مان باشد، در این‌جا نکته‌ای باریک‌تر از مو است. شخصی نزد امیرالمومنین علیه السلام می‌آید که من شما را دوست دارم. اما امام فرمودند: من تو را دشمن دارم! او عرض کرد:  چرا! فرمود: تو برای اذان کاسبی می‌کنی و برای آموزش قران هم مزد می‌خواهی! اما نفرمود: دورغ می‌گویی! او راست می‌گفت: اما آن‌جا که بر او واجب به به بندۀ خدای قرآن آموزش دهد، برای آن از او مزد گرفت و امام هم او را دشمن داشت. بنابراین حواس‌مان را جمع کنیم که طبق دستور خدا و فقط برای خدا و کسب رضایت خدا کار کنیم و خودشیفته و مغرور نشویم و عُجب ما را نگیرد.

وَ أَتَى رَجُلٌ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ علیه السلام‏ فَقَالَ: یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ وَ اللَّهِ إِنِّی لَأُحِبُّکَ. فَقَالَ لَهُ: وَ لَکِنِّی‏ أُبْغِضُکَ‏! قَالَ: وَ لِمَ؟ قَالَ: لِأَنَّکَ تَبْغِی فِی الْأَذَانِ کَسْباً وَ تَأْخُذُ عَلَى تَعْلِیمِ الْقُرْآنِ أَجْراً [الفقیه: 3/178]

استغفار در بدی

دوم: «وَ إِذَا أَسَاءُوا إِستَغفَرُوا» هروقت کار بدی انجام دهد، استغفار می‌کند، یعنی از کار بد خودش بدش می‌آید و تلاش می‌کند، آن را جبران کند، به این دلیل در پیشگاه خدای سبحان عذرخواهی می‌کند قرآن می‌فرماید: «ثُمَّ إِنَّ رَبَّکَ لِلَّذِینَ عَمِلُوا السُّوءَ بِجَهالَهٍ ثُمَّ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِکَ وَ أَصْلَحُوا إِنَّ رَبَّکَ مِنْ بَعْدِها لَغَفُورٌ رَحِیمٌ» [نحل: 119] کار بدی کردند، خطا کردند، پس از آن توبه کردند و صالح و نیکوکار شدند، خداوند بخشنده و مهربان است. پس توبه عمل است، باید از کار بد خودمان برگردیم و با خدا عهد کنیم که دیگر سراغ آن نروی و کارهای‌مان را هم درست و اصلاح کنیم.  آری استغفار ناراحتی و معذرت‌خواهی صرف نیست، بلکه همراه است با این‌که دیگر به راه بد نرویم و خوب رفتار کنیم.

شکر در بخشش الهی

سوم: «وَ إِذَا أُعطُوا شَکَرُوا» وقتی خدا به او نعمتی عطا می‌کند، شکرگزار است، نه این‌که فقط بگوید: شکر خدا؛ بلکه خدا به او مال داده است، شکر نعمت مال را در کمک به محرمان به جا می‌آورد. خدا به او مقام داد، به مردم خدمت می‌کند. خلاصه هر نعمتی را در جای خودش به‌کار می‌برد و غافل و بی‌توجه نیست که همۀ بدبختی‌های ما از غفلت است.

صبر در بلا

چهارم: «وَ إِذَا ابتلوا صَبرُوا» هرگاه دچار مشکل و سختی و آزمونی شد، صبر می‌کند، در سختی‌ها بردبار است. می‌داند که دنیا پر از آفات و ناروایی‌ها و بلاهاست و او هم همیشه در معرض آزمون الهی است و کار هم فقط دست خدای حکیم است، بنابراین شکایت نمی‌کند، بلکه در سختی‌ها صابر و شکیباست و کار خود را به خدا وامی‌گذارد و در هرحالی از خدا  راضی و خشنود است.

بخشش در خشم

پنجم: «وَ إِذَا غَضِبُوا غَفَرُوا» در روابط اجتماعی هنگامی که خشمگین می‌شود، خودش را ازدست نمی‌دهد، از طرف مقابل خود درمی‌گذرد. یک‌وقت می‌بیند که حق الله ضایع می‌شود، این‌جا جای نهی از منکر و غضب است، یا می‌بیند که حق الناس را می‌برند و ستم و فساد می‌کنند، این‌جا هم جای غضب است، منتها چه غضبی؟ غضب برای خدا. زیرا حکم خدا را مخالفت می‌کنند. اما در روابط اجتماعی بین دو همسایه، یا در خیابان و بین مردم، روابط بین زن و شوهر، خشم خودش را می‌خورد و از بدی طرف مقابل چشم‌‌پوشی می‌کند. به تعبیر قرآن کریم: «وَ الْکاظِمِینَ. الْغَیْظَ وَ الْعافِینَ عَنِ النَّاسِ» [آل‌عمران: 134] اهل تقوا خشم خود را فرو می‌دهند و از مردم درمی‌گذرند.

این پنج صفت اهل تقواست که امام علیه السلام در پاسخ به پرسش بهترین بندگان کیست؟ بیان فرمودند. ‏

از امام رئوف عاجزانه بخواهیم که دست ما را بگیرند و ما هم جز بهترین بندگان خدا باشیم.

خطبۀ دوم

بسم الله الرحمن الرحیم

تدبیر الهی و مشهد امام رضا سلام الله علیه  در ایران

امروز مصادف است با میلاد مسعود امام رضا سلام الله علیه که روز بسیار خوبی است که باید از آن خوشحال باشیم و عیدی این مولود بزرگ را از فرزند برومند ایشان امام زمان سلام الله علیه بگیریم.

یک سوالی که خوب است، روی آن تأمل کنیم، این‌که مامون امام رضا علیه السلام به جبر به مرو آورد و هدفش هم کنترل امام بود تا نتوانند تشیع و اندیشۀ ناب اسلامی را ترویج کنند، اما در نهایت دید ناتوان شد، و چاره‌ای ندید جز این‌که امام علیه السلام را به شهادت برساند و از آن زمان مشهد امام شد زیارت‌گاه مومنان.

اما چرا پارۀ تن رسول خدا از شهر و دیار خود دور شود و در خراسان مدفون شود؟ این تدبیر و قضای الهی بی‌حساب نیست، خوب است که کمی پیرامون آن تأمل شود. چه اتفاقی باید بیافتد تا مشهد امام رضا علیه السلام در ایران باشد؟ تدبیر و ارادۀ الهی در این رخداد مهم چیست؟ می‌دانید که با آمدن امام رضا علیه السلام بسیاری از امام‌زاده‌ها به ایران آمدند و جای جای ایران را به عطر خود معطر کردند، و مرکز و قلب ایران هم مشهد الرضا علیه السلام است. معلوم است تدبیر و ارادۀ الهی بر دوش مردم ایران رسالتی قرار داده است که نیاز به حضور معنوی امام علیه السلام است. و آن رسالت ترویج تشیع و اسلام ناب و صدور آن به سراسر جهان تا زمینه‌سازی ظهور ابن الرضا علیهما السلام تسهیل شود و این وظیفه‌ای مهم و اساسی است.

انفعال ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد

اما شورای امنیت سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه 10/4/99  به دلیل شرایط کرونایی تشکیل جلسه غیرحضوری  داد. موضوع این جلسه ارائۀ گزارش شش ماهۀ دبیر کل  دربارۀ اجرای قطعنامۀ ۲۲۳۱ این شورا  بود که در ارتباط با ایران و برجام است.  در این جلسه چه گذشت؟ آیا آمریکا به اهدافش رسید یا این‌که اتفاق دیگری افتاد؟ گروهی در ایران معتقدند که این جلسه شکستی برای آمریکا بود.

جلسه شورای امنیت برای ارائه گزارش برگزار شد و قرار نبود در آن رای‌گیری انجام شود. اما آمریکا که از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به ایران استفاده می کند بیانیه‌ای را برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران ارائه کرد و خواستار تصویب آن شد. طبق قطعنامه 2231 یک چارچوب زمانی برای رفع محدودیت‌های تسلیحاتی ایران در نظر گرفته شده است که اول اکتبر 2020 برابر 10 مهر ماه 1399 پایان می یابد و امریکا این مسأله را هدف قرار داده تا مهلت را تمدید کند و تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه یابد. اگرچه این بیانیه تصویب نشد اما جلسه شورا به میدان اظهارنظرهای مختلف دربارۀ ایران و برجام و رفتار آمریکا تبدیل شد که نیاز به  تفسیر و تحلیل دارد.

خطر سیاسی

1-  نشست شورای امنیت با سخنان ، معاون دبیر کل سازمان ملل آغاز شد. او ضمن ابراز تأسف از خروج آمریکا از برجام در عین حال خواستار پایبندی تهران به برجام شد. یعنی از سیاست یکی به نعل یکی به میخ استفاده کرد. نکتۀ مهم در صحبت‌های وی،  اشاره به گزارشی بود  که دبیرکل سازمان ملل ۱۱ ژوئن(22 خرداد 99) در اختیار اعضا قرار داد. در آن گزارش از  محموله‌های سلاحی نام برده شده است که آمریکا در نوامبر ۲۰۱۹ و فوریه ۲۰۲۰(آذر و بهمن 98) در آب‌های نزدیک یمن توقیف کرد. آمریکا مدعی است این تسلیحات  منشاء ایرانی دارد و جالب این‌که دبیرکل سازمان ملل نیز در گزارش خود این ادعا را تاحدودی پذیرفته و در گزارشش مدعی است که این انتقال تسلیحات احتمالاً با قطعنامه ۲۲۳۱ سازگار نیست. در واکنش به ادعای منشاء ایرانی داشتن تسلیحات فقط نماینده چین  موضع‌گیری کرد و در نشست مذکور گفت: «ارایه اطلاعاتی که فقط یک منبع داشته دربارۀ تسلیحات، جای سوال دارد.»

خطر سیاسی چنین ادعایی آن است که ممکن است به عنوان نقض  قطعنامه 2231 توسط ایران تفسیر شود و نباید از کنار آن بسادگی گذشت. و لازم است که نسبت به آن فعال بود، اما آیا وزیر خارجۀ ما در آن جلسه چنین کرد؟

سه‌ کشور اروپایی طلبکار نه نادم!

2- پیش از تشکیل جلسۀ آنلاین شورای امنیت، رئیس‌جمهور گفت: از این‌که اروپایی‌ها نتوانسته‌اند وظایف قانونی خود در برجام را انجام بدهند، خیلی شرمندۀ ما هستند و این مطلب را در تماس‌های تلفنی بیان می‌کنند. اما رفتار نمایندگان سه کشور اروپایی(آلمان، فرانسه و انگلیس) در نشست آنلاین روز سه‌شنبه اصلاً تناسبی با توصیف وی نداشت و در اظهارات نمایندگان هر سه کشور مزبور علیه ایران بویی از ندامت به مشام نمی‌رسید.

نماینده آلمان ضمن ابراز نگرانی از این‌که ایران در حال دورشدن از برجام است حتی حاضر نشد آمریکا را محکوم کند، بلکه مثال جالبی زد و گفت:

«وقتی یک نفر چراغ قرمز را رد کند (خروج امریکا از برجام)، توجیهی برای دیگران نیست که آنان هم این کار را بکنند. بنابراین ایران باید همکاری کند.»

او هم‌چنین مدعی شد آلمان فراتر از تعهدات برجامی خودش عمل کرده و ادعای آمریکا را تکرار کرد و گفت: «ما نگران فعالیت‌های موشکی ایران هستیم که مغایر قطعنامه ۲۲۳۱ است».

نماینده انگلیسی گفت: «از خروج آمریکا از برجام و به موازات آن، اقدامات ایران که مغایر با تعهدات برجامی این کشور هستند متأسفیم.» وی غیرمستقیم از تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهرماه آینده، دفاع کرد.

نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت ریاست جلسه را هم به عهده داشت همانند نماینده‌های دو کشور آلمان و انگلیس مدعی شد که رفع تحریم‌های تسلیحاتی ایران در مهرماه آینده، تبعات مهمی برای ثبات و امنیت منطقه خواهد داشت.

بنابراین نه تنها هیچ اظهار ندامت و پشیمانی در سه کشور اروپایی نبود، بلکه آنان کاملاً همگام با آمریکا عمل کردند.

آمریکا متکبر و بی‌پاسخی اتهاماتش

3- اظهارات طرف‌های اروپایی در حالی صورت گرفت که پومپئو وزیر خارجه آمریکا قبل از همه در نشست سه‌شنبۀ شورای امنیت صحبت کرد و اتهامات سنگینی علیه ایران وارد و بعد از سخنانش، جلسه آنلاین را متکبرانه ترک کرد. ادعاهای آقای پومپئو که به نظر می‌رسد ظریف به هیچ‌کدام جواب نداد، عبارتند از:

1 –  ایالات متحده تلاش کرده که دربارۀ مقابله با کووید-۱۹ به ایران کمک کند ولی ایران استقبال نکرده است. دورغی آشکار در روز روشن!

2- اگر تحریم تسلیحاتی ایران را در مهرماه تمدید نکنید ایران هم‌چنان تهدیدی بالقوه برای ثبات خاورمیانه است.

3 – ایران قادر خواهد بود ونزوئلا تا افغانستان و سوریه تهدیدساز باشد. ایران یک دموکراسی مسئول نیست.

4 – درحالی که ایران ادعا می کند به برجام پایبند است هیچ نشانه‌ای از این‌که اقدامات بی‌ثبات کنندۀ خود کاسته است در دست نیست.

5 – ایران در حال به کارگیری ماشین‌های جدید غنی‌سازی اورانیوم است که بسیار سریع‌تر از ماشین‌های فعلی اورانیوم غنی می‌کند.

6 ـ اگر ایران تهدید برای جامعه بین الملل نیست، پس تهدید چیست؟ روحانی گفته که ایران پاسخ کوبنده می‌دهد.

باید این تحریم را جدی گرفت. تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی فشار بیشتری خواهد بود تا ایران مثل یک حکومت عرفی عمل کند. اجازه بدهید که از مسوولیت خود اگرچه دشوار است اما عدول نکینم.

7 – محدودیت فروش تسلیحات برای شریرترین رژیم تروریستی جهان در ۱۸ اکتبر و حدود چهار ماه دیگر به پایان می‌رسد و باید تمدید شود.

سخنان سراسر توهین و افتراء او شایستۀ قوی‌ترین پاسخ بود که متأسفانه چنین نشد.

انفعال ظریف یا نیم نگاهی به انتخابات سال آینده!

4- دفاع محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست سه شنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد متناسب با حمله طرف مقابل نبود. در جایی که  بنا به مثالی که  نماینده آلمان، دربارۀ عبور از چراغ قرمز زد و ایران هم متهم به عبور از چراغ قرمز شد، باید ظریف استدلال قانع‌کننده‌تری ارائه می‌کرد. اما متاسفانه ظریف زست مصدقی به خود گرفت و سخنان خود را  با همان عباراتی آغاز کرد که مصدق 59 سال پیش در این شورا به آغاز کرد و هم‌چنین خاتمه داد.

کاربرد کلام مصدق توسط ظریف به جای آن‌که کارکرد شورای امنیتی داشته باشد، کاربرد داخلی دارد و یک قدم به پیش برای انتخابات ریاست جمهوری بعدی است و از استقبالی که دولتیان از وی در داخل کشور کردند می‌توان  به آن پی برد. اما او خود اشاره کرد که مصدق دو سال پس از این سخنان با کودتای سازمان سیا برکنار شد، یعنی ساده‌انگاری او در سیاست موجب نابودی دستاوردهای مردم ایران در مبارزه با شاه و انگلستان شد و چرا باز ساده‌انگاری؟

در واقع سخنرانی ظریف دفاع نبود، انفعال بود. یادآوری لزوم احترام به اصول شورای امنیت توسط اعضای آن در شرایطی که آمریکا با یک‌جانبه‌گرایی‌اش از همه خطوط قرمز عبور کرده و دیگر اعضا بر عبور امریکا از چراغ قرمز اذعان دارند. چه معنایی دارد؟ کاش وی همانند نمایندۀ روسیه که در برابر  سخنان بی‌ادبانۀ پمپئو گفت که «تحریم‌ها آمریکا شبیه قراردادن زانو روی گردن ایران است.» محکم‌تر سخن می‌گفت.

در مجموع ادعای این‌که جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد یک شکست سیاسی برای آمریکا بود، بنابر شواهد فوق ادعایی بی‌اساس است. و ما نیازمند دیپلماسی فعالانه هستیم، نه انفعال و نیم‌نگاه به انتخابات دورۀ بعد ریاست‌جمهوری!

رئیس جمهوری روحانی روز چهارشنبه 11 تیر در جلسۀ هیات دولت مدعی شد که  نشست شورای امنیت سازمان ملل یک محل نمایشی بود برای شکست مجدد سیاسی آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران اما شواهد امر چیز دیگری را نشان می دهد.

«رزماری دیکارلو»( Rosemary   Dicarlo)

روحانی روز چهارشنبه یازدهم تیر در نشست هیات دولت گفت:

«تاکنون ضربۀ آمریکایی‌ها به برجام ضربه اقتصادی بوده و ما تحمل کردیم، اما اگر بخواهند ضربۀ سیاسی بزنند، ایران تحمل نخواهد کرد و اقدام قاطع خود را نشان می‌دهد».

آمریکا این گزارش و همین‌طور فعالیت‌های نظامی ایران در منطقه و آزمایش‌های موشکی را نقض قطع‌نامه شورای امنیت از سوی ایران می‌داند و می‌گوید که باید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران تمدید شود. در عین حال برایان هوک، نماینده وزارت خارجه آمریکا در امور ایران، گفته است که ایالات متحده «اسناد بیشتری» دربارۀ لزوم تمدید این تحریم‌ها ارائه خواهد کرد.

در 4 تیر ماه آقای روحانی در جلسه هیات دولت به استقبال این نشست شورای امنیت رفت و مدعی شد:

«اروپایی‌ها خیلی شرمندۀ ما هستند زیرا به وظایف قانونی خود در برجام عمل نکرده‌اند وآنها تلفنی و حضوری از ما عذرخواهی می‌کنند».

«کریستوف هیوسن( Christoph Heusgen)»

خانم دیم کارن الیزابت پیرز (Dame Karen Elizabeth Pierce)

«نیکلاس دی ریوری(Nicolas de Rivière)»

خبرگزاری سلام نو با بخش‌های مهم سخنان ظریف را آورده است:

جواد ظریف به تمامیت خواهی و یک جانبه‌گرایی آمریکا اشاره کرد و در اقدامی نمادین و طعنه برانگیز سخنان خود را با کلامی از محمد مصدق آغاز کرد و گفت:

«شورای امنیت تأسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به طور یک‌سان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد همکاری کنند. شورا نمی‌تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد …مگر این‌که قدرت‌های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق‌کردن آن‌ها ایجاد شده‌ احترام بگذارند.»

ظریف در ادامه نسبت به فشارهای آمریکا به دیگر کشورها برای خروج از برجام هشدار داد و گفت که «برای اولین‌بار در تاریخ سازمان ملل متحد، یک عضو دائم شورای امنیت به مجازات دولت‌های قانون‌مدار و اشخاص خصوصی به اتهام عدم نقض قطعنامه شورا می‌پردازد.» و این بدعت را بدعتی خطرناک ارزیابی کرد و با گلایه از شورای امنیت گفت که حتی یک جلسه برای نکوهش اقدام آمریکا تشکیل نشد.

وزیر امور خارجه ایرن با تقبیح رویکرد آمریکا این سوال را پرسید که آیا ما حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم، یا با تسلیم در برابر هوس‌های یک متخلف، به قانون جنگل باز می‌گردیم؟

او با اشاره به این که اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام وعده دادند که تنها در مدت چند هفته نسبت به جبران ضربات اقتصادی آمریکا اقدام کنند تاکید کرد که با این وجود نه تنها پاسخ سه دولت اروپایی به «خویشتن‌داری راهبردی» ایران، تناسبی با ادعای بلندپروازانه «استقلال راهبردی» اروپا نداشت بلکه نشان دهنده پایبندی بیش از حد به «فشار حداکثری» آمریکا بود، فشاری که تمام مردم ایران را هدف قرار داده.

ظریف سخنان خود را نیز با کلامی از محمد مصدق پایان داد و گفت:

«این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال‌های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. با این حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت‌های سیاسی را بر عهده دارد. بنابراین بی تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت‌های خارجی و چه از جانب نهادهای بین‌المللی تن در نمی دهیم.»

https://salameno.ir/detail/53399780

البته وی پس از نقل کلام مصدق در ابتدای سخن بیان می‌کند که مصدق پس از دو سال از این سخن در سازمان ملل با کودتای سازمان سیا برکنار شد، اما چرا از ساده‌انگاری مصدق درس نگرفت، جای تعجب دارد.

سخنان آغازین ظریف و استناد وی به سخنان مصدق در شورای امنیت 59 سال پیش (1951) چنین است:

«شورای امنیت تاسیس شد تا ملل بزرگ و کوچک به طور یکسان بتوانند دور یک میز بنشینند و برای حفظ صلح مطابق با اهداف و اصول ملل متحد هم کاری کنند. شورا نمی تواند وظیفه خطیر خود را انجام دهد…مگر اینکه قدرت های بزرگ به اصولی که شورا برای محقق کردن آنها ایجاد شده احترام بگذارند».

اما سخنان پایانی او که استناد به سخنان مصدق در 59 سال پیش است، چنین است:

«اجازه دهید در پایان دوباره از سخنان نخست‌وزیر مصدق در شورای امنیت سال 1951 استفاده کنم:»

«این شورا نخواهد توانست، در توجه به استدلال‌های مستحکم ما به قانون، قصور ورزد. با این حال، این شورا یک نهاد حقوقی نیست، بلکه در درجه اول یک نهاد سیاسی است که بالاترین مسئولیت‌های سیاسی را بر عهده دارد. بنابراین بی تردید درک خواهد کرد که ما به فشار چه از جانب دولت‌های خارجی و چه از جانب نهادهای بین‌المللی تن در نمی دهیم.»

این استنادات چه ضرورتی داشت، بجز مصرف داخلی؟

برای نمونه حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور در توئیتی نوشت:

«ایران به قامت تاریخ بلندش برای دفاع از حقوق و منافع خود در شورای امنیت ایستاد. ظریف نام و مرام مصدق را در استدلال حقوقی و بین‌المللی زنده کرد.»

حتی ایندپیندیت فارسی نیز از سخنا ظریف برداشت ژست انتخاباتی داد:

«اگر دونال ترامپ به دنبال تبلیغات انتخاباتی و آوردن رأی است، چه دلیلی وجود دارد که باور نکنیم، محمدجواد ظریف نیز همان کاندید جوان انقلابی است که رهبر ایران وی را به‌عنوان رئیس‌جمهور آینده یاد کرده است؟ تابستان و پاییز امسال فرصت خوبی برای ظریف است که با قرینه‌پنداری خود با دکتر مصدق، از این فرصت برای زمینه‌سازی انتخابات 1400 استفاده کند. حال ممکن است، فرزن انقلاب در سال 1400 با مأموریتی جدید به کار گرفته شود، مأموریتی که با شبیه‌سازی کاریکاتوری با دکتر  مصدق کلید خورده است. [کانال جام‌نیوز]

اوقات شرعی