با گذشت سه ماه از بلاتکلیفی شهرداری لواسان در نداشتن شهردار چهارشنبه گذشته تعیین سرپرست برای این شهر 18 هزارنفری رسانه‌ای شد و حتی از گزینه پیشنهادی برای شهرداری این شهر نیز رونمایی شد. اگرچه وضعیت این اداره قرار است سروسامان بگیرد اما هنوز سوألات جدی‌ پابرجا است.

خبرگزاری فارس از تهران؛ سیدمهدی حسینی: شهر لواسان به واسطه موقعیت خاص ژئوپولوتیکش در این سال‌ها مرکز توجه تهران‌نشین‌های مرفه بوده که همین امر سبب رسوخ فسادهایی چون زمین‌خواری، از بین بردن بردن مراتع طبیعی، زدوبندهای تراکم فروشی و مواردی از این دست در این شهر ۱۸ هزار نفری شده است.

در همین زمینه هشتم بهمن‌ماه سال گذشته خبر دستگیری شهردار لواسان توسط فرماندار وقت و در کمتر از یک‌ماه بعد یعنی سوم اسفندماه نیز دستگیری سه عضو شورای شهر از جمله رئیس شورا توسط حجت الاسلام لواسانی امام جمعه این شهر رسانه‌ای شد.

حال با گذشت قریب به سه ماه از بلاتکلیفی شهرداری، سرانجام  احسان خدابنده به عنوان سرپرست موقت شهرداری تعیین شد و سیدعلیرضا برقعی نیز به عنوان شهردار جدید و پیشنهادی برای طی مراحل اداری به فرمانداری پیشنهاد شد.

البته قبل از این انتخاب از آنجایی که با دستگیری سه عضو از پنج عضو شورای شهر، این پارلمان شهری از رسمیت افتاده بود باید اعضای علی‌البدل برای رسمیت بخشیدن به شورا وارد می‌شدند که در همین زمینه عباس حصار شورکابی و یوسف شیخی نارانی در ۱۹ فروردین‌ماه به جمع شورای شهر تا تعداد اعضای شورا به چهار نفر برسد.

البته طاهری نسب مدیر کل امور شوراهای استانداری تهران آن را قطعی ندانست و خبرنگار فارس را برای گرفتن خبر قطعی در این زمینه به آینده نزدیک موکول کرد.

لزوم تغییر قانون شوراها در مجلس یازدهم/ بازداشت شهردار سابق به علت رشوه

حجت الاسلام سعید لواسانی امام جمعه شهر لواسانات در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص وضعیت شهرداری این شهر اظهار داشت: فساد در سیستم شهرداری لواسان وجود دارد که البته مختص به شهر لواسان هم نیست و در سایر شهرها هم مشهود است که اجازه می‌دهند برخی افراد سودجو اضافه بنا داشته باشند که بحث تراکم فروشی و تجاوز به حریم شهری براحتی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: به تعبیر من این فسادها از سوءاستفاده قانون فروش‌‌ها و قانون‌دان‌هایی که راه‌های دور زدن قانون را بخوبی یاد گرفته‌اند منتج می‌شود و راه حل را در الکترونیک کردن خدمات شهرداری می‌دانم تا هرچه بیشتر از مراجعه حضوری افراد کاسته شود که خود این ارتباطات چهره به چهره مقدمه پیدایش فساد در شهرداری‌ها است.

امام جمعه لواسان در خصوص علت بازداشت حیدریان شهردار سابق لواسان نیز گفت: بازداشت شهردار قبلی به دلیل سوءاستفاده از موقیعیت اداری و گرفتن رشوه بوده است.

حجت الاسلام لواسانی درباره روند انتخابات شورا نیز ابراز داشت: از نظر من قانون شوراها اشکالات جدی دارد و باید سریعاً اصلاح شود و گواه این ادعای بنده آماری است که در همین شهرهای استان تهران از بازداشت اعضای شورا شهر به وفور داریم که مشخص نیست این‌ها با چه مکانیزمی توانسته‌اند تائید صلاحیت بگیرند.

وی افزود: امیدوارم در مجلس یازدهم این تغییر قانون شوراها کلید بخورد و اجرایی شود تا به سرانجام‌های تلخ این‌چنینی دچار نشویم.

امام جمعه لواسان تأکید کرد: تقریباً نزدیک به سه ماه است لواسان شهردار ندارد و از سرپرست مشخص شده شناختی نداریم و تابه حال نیز وی را ندیده‌ام اما در صحبتی که با وی داشتم برای وی آرزوی موفقیت کردم. در خصوص شهردار پیشنهادی نیز، طبیعتاً روند قانونی باید طی شود که امیدورام این پروسه سریع‌تر به سرانجام برسد تا امورات شهری سروسامان بگیرد.

حجت الاسلام لواسانی در پایان در خصوص نحوه برخورد با مفسدان در این منطقه نیز خاطرنشان کرد: تا قبل از چندماه اخیر با فسادها از جانب سیستم قضایی و نیروهای امنیتی برخورد مناسبی صورت نمی‌گرفت اما با ورود آیت الله رئیسی شاهد اقدامات مثمرثمری هم ازسوی قوه قضائیه و هم از جانب اطلاعات سپاه هستیم که موجب ترس مفسدان نیز شده است البته امیدوارم این جدیت در برخورد تداوم داشته باشد.

شهردار بازداشتی اگر استعفاء نمی‌داد می‌توانست به کار خود ادامه دهد/ شورا از زندان می‌تواند سرپرست شهرداری را انتخاب کند

علیرضا طاهری نسب مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران هم در آخرین اظهارنظر خود درباره روند انتخاب سرپرست شهرداری نیز اظهار داشت: تا الان هیچ نامه‌ای مبنی بر معرفی سرپرست شهرداری و دو عضو جدید شورا به دست این اداره نرسیده است و البته نیازی هم  وجود ندارد تا نامه‌ای به دست این اداره برسد تا سرپرستی رسمیت پیدا کند بلکه معرفی فقط جنبه استحضار دارد.

وی در خصوص شهردار سابق و بازداشتی لواسان نیز گفت: علی حیدریان در همان ایامی که بازداشت شد استعفاء داد و اگر این کار را نمی‌کرد می‌توانست حتی از داخل زندان هم شهردار باشد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری تهران در پایان ابراز داشت: شورا از زندان هم می‌تواند سرپرست شهرداری را انتخاب کند.

اعضای جدید سوگند یاد کرده‌اند

مهدی انصاری مدیر روابط عمومی فرمانداری شمیرانات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: از آنجایی که طی ۶۰ روز دو عضو شورای قبلی نتوانسته‌اند در جلسات شورا شرکت کنند به استناد ماده ۱۰۶ قانون شوراها اعضای علی البدل وارد می‌شوند که در همین خصوص دو عضو جدید احکام خود را گرفتند و مراسم تحلیف نیز با ایراد سوگند در شورای شهر برگزار شد.

وی ادامه داد: البته با توجه به آنکه دوعضو قبلی متهم هستند و هنوز به عنوان مجرم شناخته نشده‌اند چنانچه رأی برائت‌شان صادر شود مجدد می‌توانند به صحن شورا بازگردند.

مدیر روابط عمومی فرمانداری شمیرانات درپایان در خصوص مدت زمان پروسه انتخاب شهردار جدید نیز گفت: پیش‌بینی می‌کنیم فرآیند انتخاب و تائید شهردار جدید نیز ۶۰ روز زمان ببرد.

چه باید کرد؟

با مرور این صحبت‌ها در این گزارش دو نکته به مسؤولان امر در بهبود روند خدمت رسانی به ساکنان این شهر قدیمی پیشنهاد می‌شود، نخست آنکه در سطح کلان قوه مقننه مسئله تنقیح قوانین و سروسامان دادن به قوانین انتخابات شورا و نیز خلاءهای قانونی که منجر به سوءاستفاده سودجویان می‌شود را جدی بگیرد و ثانیاً در سطح شهرستان نیز ارگان‌های نظارتی، دولتی و امنیتی لواسانات سطح همکاری خود را هم به منظور برخورد با فسادهای به وقوع پیوسته و هم تسریع در خدمت‌رسانی به ساکنان بومی این منطقه افزایش دهند.

http://fna.ir/ewka8g

اوقات شرعی