خطبۀ نخست

ماه رجب، ماه آمادگی

سه‌شنبۀ هفتۀ آینده وارد ماه متبرک رجب می‌شویم که فرصت بسیار عالی برای بندگی است. این ماه هم ماه بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و شروع نزول قرآن و هم ماه ولادت باسعادت امیرالمومنین سلام الله علیه است و روزها و شب‌های آن خیلی برای بندگی راه‌گشاست و نباید ساعت‌ها، روزها، و شب‌های این ماه را از دست داد. از سوی دیگر برای اهل معنا ماه رجب و ماه شعبان، دو ماهی هستند که چون آمادگاه هستند و ما را برای مهمانی ماه رمضان، یعنی مهمانی خدا آماده می‌کنند. بنابراین خیلی باید حواس‌مان را جمع کنیم.

ندای فرشتۀ داعی

بنده این روایت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم [الاقبال: 3/174] را بخوانم:

«إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى نَصَبَ‏ فِی‏ السَّمَاءِ السَّابِعَهِ مَلَکاً یُقَالُ لَهُ الدَّاعِی فَإِذَا دَخَلَ شَهْرُ رَجَبٍ یُنَادِی [نادى‏] ذَلِکَ الْمَلَکُ کُلَّ لَیْلَهٍ مِنْهُ إِلَى الصَّبَاحِ»

«خدای تعالی در آسمان هفتم فرشته‌‌‌‌‌‌ای دارد که به او داعی (دعوت‌کننده) می‌گویند. آن‌گاه که ماه رجب وارد شود، آن فرشته هرشب تا صبح ندا می‌دهد.»

پس معلوم می‌شود می‌خواهد ما را آماده کند تا حضور قلب پیدا کنیم که در محضر خدا هستیم و خودمان را در محضر خدا ببینیم و آداب بندگی را به جا آوریم. اما فرشته شب تا صبح چه پیغامی به او می‌دهد:

«طُوبَى لِلذَّاکِرِینَ طُوبَى لِلطَّائِعِینَ» «خوشابحال کسانی یاد خدا هستند» و غفلت ندارد؛ و «خوشابحال کسانی که فرمانبردار خدا هستند» همۀ بدبختی ما غفلت است که ماه رجب ماه غفلت‌زدایی است. ما از خدا غافل باشیم، خدا که از ما غافل نیست: «إِنَّا کُنَّا نَسْتَنْسِخُ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُون» [جاثیه: 29] «بیقین ما از آن‌چه شما می‌کردید، نسخه برمی‌داشتیم.» بنابراین باید غفلت را از خودمان دور کنیم. این گام اول است، ببینید بنده‌ای که غفلت از خود دور می‌کند و درون خود را پاک می‌کند، همۀ وجودش می‌شود، اطاعت از خدا.

ما اگر بدانیم بنده هستیم و خودمان را در محضر خدای سبحان ببینیم، و فقط برای اطاعت خدا سخن بگوییم و کار بکنیم، آن‌گاه مراقب نیات، گفتار، سکوت، رفتار، رفت‌وآمدهای‌مان هستیم. چه می‌گوییم؟ آیا برای خدا حرف می‌زنیم؟ برای خدا قدم برمی‌داریم؟ وقتی از فلان فرد انتقاد کردیم، یا تعریف کردیم، برای خدا بود؟ یا این‌که برای خوشایند خودمان بود؟

«وَ یَقُولُ اللَّهُ تَعَالَى أَنَا جَلِیسُ مَنْ جَالَسَنِی» بعد این فرشته پیغام خدای سبحان را به بندۀ خودش می‌رساند، بنده‌ای که درون را پاک کرده و همۀ کارهایش فقط برای خداست: «من هم‌نشین هرکس هستم که هم‌نشین من باشد.»  این افتخاری برای بنده بالاتر از این! بندۀ خاکی تا کجا پرواز کرده و رفته است؟ الله اکبر

«وَ مُطِیعُ مَنْ أَطَاعَنِی» «من فرمانبردار کسی هستم که او فرمانبردار من است.» کل عالم را در اختیار تو قرار می‌دهدم. تو خودت را پاک کن، تزکیه کن، از من اطاعت کن، من از تو اطاعت می‌کنم. اطاعت خدا یعنی چه؟ یعنی اطاعت همۀ موجودات عالَم، مثل شهید سلیمانی که وقتی زنده بود، فتح‌های بزرگ را خدای تعالی به دست او به ثمر رساند، جرثمۀ فساد داعش را خدا به دست او نابود کرد و وقتی شهید شد، همۀ عراق و ایران و بسیاری از آزادگان جهان به احترام او قیام کردند. ما که دیدیم.

«وَ غَافِرُ مَنِ اسْتَغْفَرَنِی» هرکس استغفار کند و از کرده‌های خود پیشمان بشود، من او را می‌بخشم. ما نمی‌دانیم که گناهان مانع راه ما هستند و استغفار این موانع را برطرف می‌کنند، و باید ماه رجب را با استغفار بگذرانیم. ما اشتباهات‌مان کم نیست، خدا هم بنا ندارد، مچ ما را باز کند، فقط باید پشیمان بشویم و به محضر خدا عرض کنیم: غلط کردم! او می‌بخشد.

«الشَّهْرُ شَهْرِی وَ الْعَبْدُ عَبْدِی وَ الرَّحْمَهُ رَحْمَتِی فَمَنْ دَعَانِی فِی هَذَا الشَّهْرِ أَجَبْتُهُ وَ مَنْ سَأَلَنِی أَعْطَیْتُهُ وَ مَنِ اسْتَهْدَانِی هَدَیْتُهُ»

«ماه ماه من است، و بنده بندۀ من است و رحمت رحمت من است. هرکس در این ماه مرا بخواند، او را اجابت می‌کنم و هرکس از من چیزی بخواهد، به او می‌بخشم، و هرکس هدایت بخواهد او را هدایت می‌کنم.»

خدا راه را کامل باز کرده است، راه بسته نیست. ماه رجب همۀ درهای آسمان و رحمت الهی را باز کرده‌اند. توصیه بنده به خودم و شما این است که مراقبت در ماه رجب و ماه شعبان را بیشتر کنیم تا پاک وارد ماه مهمانی خدا بشویم.

«وَ جَعَلْتُ هَذَا الشَّهْرَ حَبْلاً بَیْنِی وَ بَیْنَ عِبَادِی فَمَنِ اعْتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَیَّ» [الاقبال: 3/174]‏

«من این ماه را ریسمانی بین خودم و بندگانم قرار دادم، هرکس به آن چنگ بزند، به من وصل می‌شود.»

روایت بشارت به مومنان است که می‌خواهند شخصیت دینی خود را به‌گونه‌ای دگرگون کنند که خدا می‌پسندد.

راهش آن است که رجبیون شویم. درون خودمان را شستشو دهیم، چقدر دعاها با مضامین عالی توحیدی در ماه رجب وارد شده است؟ برای همین است که ما را با توحید ناب شستشو بدهد.

بنابراین باید این ماه را قدر بدانیم. شروع این ماه هم با ولادت باسعادت امام باقر علیه السلام است، و شب جمعۀ اول ماه لیلۀ الرغائب است. رغبت یعنی چه؟ شب آرزوها غلط است، شب رغبت‌هاست، ما به خدا فقط رغبت داریم و فقط به خدا روی می‌آوریم. امام سجاد سلام الله علیه به خدای تعالی عرض می‌کند: «إِنِّی إِلَیْکَ مِنَ الرَّاغِبِین‏» [الصحیفۀ السجادیۀ: 232] بلکه همۀ رغبتم به توست: «وَ اجْعَلْ رَغْبَتِی إِلَیْکَ فَوْقَ رَغْبَهِ الرَّاغِبِین» [همان: 228] در دعاهای این ماه هم وارد شده است: «بَابُکَ مَفْتُوحٌ لِلرَّاغِبِین»  [الاقبال: 3/209] «درهای رحمت تو به سوی رغبت‌کنندگان به تو و روی‌آوردگان به تو باز است.» خلاصه شب با عظمتی است.

چندین سال است که بحمدلله و منه و فضله در ایام البیض مراسم معنوی اعتکاف برگزار می‌شود که بریدن از غیرخدا و رغبت به خدای سبحان است. جداً از برکات انقلاب اسلامی، احیاء این سنت حسنه است که جوانان و غیرجوانان به مساجد می‌روند و برای خدا معتکف می‌شوند و از غیرخدا روی برمی‌گردانند، با روزه و دعا و قرائت قران و بیتوته در مسجد.

خلاصه ما رجب ماهی است که بنیۀ معنوی ما را زیاد می‌کند تا با ارادۀ راسخ و عزم مقاوم در مقابل مشکلات پیش برویم و هیچ راهی را بن‌بست ندانیم و با نصرت و فتح الهی، همۀ گره‌ها را باز کنیم. راهش توکل، تقوا، توجۀ قلبی و ایمان است. توجه دارید امام عزیز ما 63 سال داشتند که تازه تبعید شدند، این قدرت معنوی را ایشان از ماه رجب  و شعبان و ماه رمضان و شب‌زنده‌داری‌ها و ارتباط با قران و توسل به ساحت مقدس پیامبر خدا و ائمۀ اطهار علیهم السلام به دست آورد.

بنابراین سخت نگیریم، فقط روح و قلب خودمان را پاک کنیم، خدای تعالی راه‌های دنیا و آخرت را به روی ما باز می‌کند. امام عزیز ما چه زیبا فرمودند:

«انسان‏ باید یک‏ یک‏ از اخلاق قبیحه فاسده را در نظر گرفته به واسطه خلاف نفس از مملکت روح خود بیرون کند. وقتى غاصب بیرون رفت، صاحبخانه خودش مى‏آید، محتاج به زحمت دیگرى نیست.» [چهل حدیث: 26]

خودمان را آماده کنیم، درون خودمان را پاک کنیم، راه نزدیک است: «شستشو کن و آن‌گه به خراب خرام»

خطبۀ دوم

انتخابات جهاد عمومی

ما در این خطبه ضمن تبریک ولادت با سعادت امام باقر سلام الله علیه، دو مطلب را اشاره می‌کنیم:

اول: رهبری حکیم ما انتخابات را «جهاد عمومی» نامیدند. [29/11/1389] دلیلش روشن است، مردم پشتوانۀ نظام هستند، و اتاق‌های فکر دشمنان ما به ویژه آمریکا دنبال این هستند که مردم را به هر نحوی که است، از نظام جدا کنند. و یکی از برنامه‌ریزی‌های آنان هم این است که مردم به انتخابات اقبال نکنند. به این دلیل اقبال به انتخابات و رأی به نامزدها، خنثی‌کنندۀ تلاش شبکۀ گستردۀ دشمن و رسانه‌های استکباری و  مایۀ تقویت کشور  و موجب آبروی نظام است. و اگر مردم در پای صندوق‌های رأی حاضر شوند ـ که الحمدلله هم نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که حاضر می‌شوند و هم استقبال از صبح نشان می‌دهد، مردم آمدند ـ  و اگر این حضور آگاهانه باشد، انتخابات این‌دوره تحول‌آفرین خواهد بود و مجلسی طراز انقلاب اسلامی تشکیل می‌شود و در مسائل اساسی داخلی و خارجی کشور نقش‌آفرین، بلکه نقش اساسی و بنیادین خود را ایفاء می‌کند.

ایران قوی است که دشمنانان را مأیوس می‌کند، و مجلس قوی پایۀ ایران قوی است، زیرا با وضع‌ قوانین درست و دقیق و شفاف، با ریل‌گذاری دقیق مسیر حرکت دولت، با هدایت و نظارت بر دولت‌ راه پیشرفت کشور و خروج از مشکلات را همواره می‌کند و منافذ فساد را می‌بندد و راه عدالت و کارآمدی را باز می‌کند. بنابراین باید دقت کنیم به چه کسانی رأی می‌دهیم؟ افراد انقلابی، متدین، پابه‌کار انقلاب، کارآمد، جسور، شجاع، وظیفه‌شناس، حساس به منافع کشور و منافع ملت، پاک‌دست، عدالت‌خواه، ضدفساد به کار مجلس می‌آیند.

توجه داشته باشید، بارها در همین خطبه‌های عرض کرده‌ام، ما در مواجهه با مشکلات، چالش‌ها، آسیب‌ها، دشمن‌ها، دشمنی‌ها و مسائل کشور باید مواجهۀ فعالانه داشته باشیم، یعنی مواجهۀ عاقلانه، مدبرانه، تکلیف‌مدارانه، شجاعانه، امیدوارانه، مقتدرانه، عزیزانه، دلسوزانه.

این مواجهه در مجلس قوی امکان دارد که مجلسی است که نمایندگانش متدین، اهل تقوا، متشرع، اهل رعایت حقوق مردم، جسور دربرابر دشمن، آرمان‌خواه، واقع‌بین، آینده‌نگر، دانا، متخصص، دلسوز کشور و ملت، عدالت‌خواه، ضدفساد، ضدستم و در یک کلام انقلابی باشند.

مقابل آن مواجهۀ منفعلانه است، مواجهۀ احساسی، از روی ترس، ناامیدانه، قبیله‌گرایانه، سهل‌اندیشانه و سهل‌انگارانه. این شد، یک مسألۀ مهم چون برجام را در 20 دقیقه تصویب می‌کنند و مملکت را تا سال‌های متمادی گرفتار می‌کنند. نماینده که انقلابی نباشد، یا نسبت به دشمن منفعل باشد، یا  دلبستۀ دشمن و آمریکا و اروپا باشد، یا منافع خودش را بر منافع کشور ترجیح دهد، در کسب قدرت و ثروت از هر راهی حریض باشد، ـ ظاهرش مهم نیست، چه باشد، وقتی عملکردش را می‌بینیم، می‌فهمیم که قدرت‌طلب است ـ مسلماً هیچ کاری به نفع ملت انجام نمی‌دهد، و قدرت ایستادگی و اعتماد بنفس در برابر دشمن را ندارد، بلکه پایش بیفتد، می‌رود نوکری و کلفتی آمریکا را می‌کند که نمونه‌هایش را داریم. نماینده باید نوکر و خدمتگزار ملت و اسلام باشد، نه نوکر و کلفت جیب خودش و بعد هم امریکا!

وظایف سنگنین مجلس

حالا شما یا تاکنون رأی داد‌ه‌اید، یا در ساعات آینده می‌روید و رأی می‌دهید، و البته نگذارید، برای آخر وقت. ان شاء الله مأجور باشید، اما روشن  است نام هرکسی که از صندوق‌های رأی بیرون بیاید، نمایندۀ مردم است، حتی اگر بنده به او رأی نداده باشم، باز او نمایندۀ همۀ مردم است و باید بداند که مسئولیت سنگینی برعهده دارد. زیرا ملت کار خودشان را کرده‌اند، و علی‌رغم فشار حداکثری امریکا، به صحنه آمدند و شما را به عنوان نمایندۀ خود انتخاب کردند و شما بار 80 میلیون ایرانی را بر دوش دارید.

بدانید نمایندۀ مردم شریف ایران هستید، عزت و اقتدار ایران و ایرانی‌ را باید شما با همۀ توان حفظ و گسترش بدهید. شما نزد خدا مسئول هستید و از  شما بازخواست خواهد شد، و اگر کم‌کاری کنید، خدای نکرده منافع شخصی و متامع دنیویی را بر منافع ملت و کشور و نظام ترجیح دهید، اگر دربرابر دشمن ترس داشتید و منفعل بودید یا دل‌بسته باشید و اگر در حل مشکلات کشور حضور فعال و کارساز نداشته باشید، حتماً خود را گرفتار کرده‌اید و قیامتِ خود را خیلی ارزان فروخته‌اید. با تقوا و توکل به خدا، و تبعیت از مقام عظمای ولایت  وظیفۀ خود را قربۀ الی الله انجام بدهید. خدا هم به وقت و کار شما برکت می‌دهد.

مجلس در رأس امور است و عصارۀ فضایل ملت است، اما مجلسی که مواجهۀ فعالانه با مسائل و مشکلات داشته باشد و شبانه‌روز خود را برای حل مشکلات کشور بگذارد و پاک‌دست و امین باشد.

کلاک و لواسان

اما سخنگوی قوۀ قضائیه دربارۀ مشکلات لواسان گفت:

«مشکلات فراوانی در لواسان داریم که رسیدگی‌های قضائی در حل انجام است.»

خب این سخن هم جای حمد و شکر دارد و هم جای استغفار. خدا را شاکریم که قوۀ قضائیه ورود مسئولانه کرد و اطلاعات سپاه هم خیلی دقیق وارد شد و برخی از مسائل لواسان در منظر قرار گرفت و رسیدگی شد یا در دست رسیدگی است.

حالا کلاک یک مورد است، موارد دیگری هم است که باید به آن‌ها رسیدگی شود. کلاک حاصل سال‌ها زدوبند و تخلف و فساد و رشوه است که امروز از آن‌ها پس گرفته شد. یا مسائل شهرداری لواسان، حاصل تسامح و بی‌تفاوتی یا هم‌دلی برخی مسئولان است که مفسدان دیدند که می‌توانند از این فضا به نفع خود استفاده کنند. و الحمدلله محاسبه و برنامۀ آنان اشتباه از آب درآمد و دیدند که نظام اسلامی بالای سر آنان است و اجازۀ تخلف و فساد به آنان نمی‌دهد. این جای حمد و شکر دارد.

اما در رکنار آن، باید از تسامح و بی‌تفاوت و همراهی چندین ساله در پیشگاه خدا استغفار کرد. چنین پرونده‌ها و فسادهایی که یک شب به وجود نیامده است، سال‌های متمادی طول کشیده است، جلوی چشم مسئولان مربوطه بوده است. حتماً باید کم‌کاری‌ها، بی‌تفاوتی‌ها، همراهی‌ها ریشه‌کن شود، دولت باید بستر فساد را ببندد که در جامعه پخش نشود. بنابراین باید از کم‌کاری‌های سال‌های متمادی توبه کنند، و برای آینده نظارت خود را باجدیت انجام دهد، به فرموده امام عزیز ما، تاکنون که خود آن‌ها نیز مفسد بوده‌اند و برای بعد توبه کنند که فساد به دامن آنان نچسبد.

شما نگاه کنید برای یک تخلف و فساد در کلاک به قول خودشان فقط 2000 پرسنل استخدام کرده بودند که البته اکثریت هم کارگران افغانی بوده‌اند که بدون بیمه و مزایا از آنان بیگاری می‌کشیدند! یا در شهرداری لواسان رشوه‌ها گرفته شد و مردم را واقعاً اذیت کردند، ندیدید؟ بی‌خود کرده‌اند که ندیدید؟

بنده جداً از همۀ مسئولان می‌خواهم که چشم‌های خود را باز کنند و مراقب باشند که کسی جرئت تخلف نکند. البته مردم هم وظیفۀ جدی دارد، باید آن‌ها هم نظارت کنند و تخلفات و فسادها را سریعاً گزارش دهند. فکر نکنند که گزارش آنان تأثیر ندارد. دستگیری‌های متعدد، هم‌چنین دستگیری‌های اخیر در ادارۀ ثبت لواسان و فشم به دلیل همین گزارشات مردمی است. برفرض هم کسی رسیدگی نکرد، شما وظیفۀ خودتان را انجام بدهید. چقدر بنده را نصحیت می‌کردند که حرف نزن، سکوت کن، و کاری به کار مفسدان و شهرداری نداشته باش. زیرا کسی رسیدگی نمی‌کند و خودت را خراب کرده‌ای! این ناصحان خیلی بد هستند و به بدی و منکر امر می‌کنند و از خوبی و معروف نهی می‌کنند. وظیفۀ همگی ما امر به معروف و نهی از منکر است. اگر می‌خواهیم اشرار بر ما مسلط نشوند، باید جدی در صحنه باشیم و ترس و واهمه نداشته باشیم:  «قالَ کَلَّا إِنَّ مَعِی رَبِّی سَیَهْدِینِ‏» [شعراء: 62] چنین نیست که عافیت‌طلبان می‌پندارند، در کار برای خدا و مبارزه با مفسدان خدا با ماست و راه را به ما نشان می‌دهد. بنابراین از کم‌کاری‌های خود استغفار کنیم.

 

اوقات شرعی