خطبۀ نخست

تخلقوا باخلاق الله

کم‌کم نزدیک می‌شویم به چهلمین روز شهادت مردم اخلاص و تقوا و اخلاص شهید قاسم سلیمانی. به یاد ایشان خطبۀ نخست را به یک نکتۀ مهم اخلاقی اشاره می‌کنم که در وجود ایشان برجسته بود.

اول طبق روال سخن خود را مستند به روایتی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بکنیم که منسوب است که فرمودند: «تَخَلَّقُوا بِأَخْلَاقِ اللَّهِ» [بحارالانوار: 57/129] تخلق به اخلاق خدا را شاید بتوانیم اوج اخلاق اسلامی بدانیم.  ما متأسفانه به دلیل حاکمیت طولانی طاغوت بر کشورمان، هم‌چنین حاکمیت دیکتاتورگونۀ فرهنگ و تمدن و علم  و تکنولوژی غربی بر خودمان از اخلاق الهی دور افتادیم. اما انقلاب اسلامی جز با تخلق به اخلاق الهی پیش نمی‌رود.

شهید بزرگ ما سلیمانی عزیز نشان داد که از حیث اخلاقی، انسانی ممتاز بود، و به این دلیل در دشوارترین کارها هم کم نمی‌آورد. زیرا در جهاد نفس پیروز شده و تخلق به اخلاق الهی پیدا کرده بود.

می‌دانید مشکل اصلی امثال بنده چیست؟ می‌دانید مشکل سیاسیون، اهل جناح‌های سیاسی چیست؟ آن‌جا است که خودشان و خودمان را جای خدا می‌نشانیم. این‌ همان نقطه ضعف عمدۀ ما و آغاز انحراف است. «من» که جای «خدا» نشست، وجود ما را پست و حقیر می‌شود و کارمان هم سست و بی‌بنیان می‌شود.

بنابراین باید مراقب باشیم، یادمان نرود که واجب است ما اخلاق الهی در جان‌مان باشد.  یعنی خودمان را باید تربیت و اصلاح کنیم و اخلاق الهی با درس و مدرسه به دست نمی‌آید که یاد بگیریم و بعد امتحان بدهیم، و قبول شویم، بلکه تمرین دائم و اصلاح دائم درون و مراقبت دائمی و محاسبۀ همیشگی می‌خواهد و خدای نکرده یک لحظه غفلت حاصل 60 ـ 70 سال عمر را بر باد می‌دهد.

باید قلب‌مان را پاک کنیم، طهارت نفس، تقوا، پاکی درون، رعایت عدالت به معنای واقعی کلمه، مراقبۀ همه‌جانبه و محاسبه و حسابرسی دقیق از خود برای این‌که غفلت بر ما حاکم نشود، این‌ها در   عنوان «تخلقوا باخلاق الله» جمع هستند.

ما اول باید حاکمیت خدا را در وجود خودمان تثبیت کنیم، آن‌گاه دنبال حاکمیت خدا بر کشور خودمان و زمین باشیم. یعنی اول باید با نفس خودمان که دشمن درونی ماست، بجنگیم و پیروز شویم تا خدا  قلب را حرم بگیرد، آن‌گاه دنبال تحقق دین خدا در شهر، کشور و جهان باشیم. معنای تخلق به اخلاق الهی این است که قلب ما نورانی شود و جز خدا را نبینیم و به خدا تشبه پیدا کنیم و صفات خدا را در جان‌مان پیاده کنیم. مظهر عدل باشیم،  مظهر احسان باشیم، مظهر رحمت باشیم و مظهر همۀ خوبی‌ها باشیم و با دشمنان شدید باشیم.

این‌که کسی چون شهید سلیمانی عظمت پیدا می‌کند، به این دلیل است که او تخلق به اخلاق الهی داشت،  این رمز پیش‌روی ما در اهداف الهی است. اگر این‌ها در ما جمع شود، ما هم مثل شهید سلیمانی می‌شویم که دشمن شریر و خبیث این‌همه نسبت به او کینه دارد که پس از شهادتش هم از توهین دست برنمی‌دارد.

خلاصه حواس‌مان را جمع کنیم. اصلی‌ترین هدف انقلاب اسلامی آن است که اخلاق ما دگرگون شود، از خلقیات شیطانی و طاغوتی به سوی اخلاق الهی سوق پیدا کنیم. در دعاهای هر روز ماه رمضان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم به خطاب تعالی عرض می‌کند: «اللَّهُمّ غَیِّرْ سُوءَ حَالِنَا بِحُسْنِ حَالِکَ» [بحارالانوار: 95/120]

یعنی تربیت‌ها بد و مادی باید به تربیت معنوی و حقیقی تغییر کند. معنای عدالت همین است، اول درون ما عادلانه باشد، ما هرکدام‌مان عادلانه رفتار کنیم، هم نسبت به خود و هم به نزدیکان و هم به مردم. آن‌گاه وقتی اخلاق وقتی تک‌تک ما  تغییر کرد و از سوءحال به حُسن‌حال مبدل شد، آن‌گاه می‌بینیم که تقوا و مروت، رحم و دوستی و عدالت در رفتار و احسان در مقابل یک‌دیگر، و همکاری و تعاون و صدق و صفا در جان ما و درون جامعه می‌نشیند و جامعه ما به عدالت می‌رسد و آن‌وقت کسانی که بخواهند، فساد بکنند، فرصت پیدا نمی‌کنند. زیرا جامعه مقابل آن‌ها می‌ایستد.

خطبۀ دوم

برکت دهۀ فجر

روزهای پربرکت دهۀ فجر است، ایام اللهی که مبدأ تحولی عظیم در جهان ظلمانی و پر از ظلم و فساد کنونی شد.  این روزها یادآور ارادۀ الهی و عزم راسخ ملت ایران است که نه تنها رژیم فاسد چندهزار ساله را سرنگون کرد، بلکه بساط استعمار امریکا و غرب را از این کشور برچید. رژیم پهلوی رژیمی وابسته، فاسد، استبدادی،  ضدمردمی، و ضداسلام بود که جز به منافع خود و اربابانش فکر نمی‌کرد و  ملت ایران به رهبری امام عزیز و حکیم‌ ما توانست به توفیق الهی بر چنین حاکمیت پایان دهد و این اتفاق بسیار مهمی در جهان معاصر است.

اما این همۀ برکت انقلاب اسلامی و دهۀ مبارکۀ فجر نیست، بلکه در عالَم ظلمانی معاصر که تسلط بدون چون و چرای قدرت‌های شر در جهان اداره می‌شود، راهی نو ایجاد کرد وظهور عالَم جدیدی را نوید داد که بر پایۀ اسلام شکل گرفت و نور ولایت الهی را در جهان معاصر پراکنده کرد.

نتیجۀ چنین حرکت عظیمی پشت سر امام ـ که در میان رهبران جهان بی‌نظیر است و فقط با رهبری پیامبران و اولیاء الهی قابل مقایسه است ـ چه کرد؟ بستر ظهور حضرت ولی الله الاعظم عجل الله تعالی علیه را آماده کرد و این مهم‌ترین ویژگی و خصوصیت انقلاب اسلامی است.

اما  گام اول  آن ـ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ـ تأسیس نظام اسلامی بر پایۀ اسلام و مردم‌سالاری دینی به نام جمهوری اسلامی بود، نظامی که تکیه بر اسلام و ولایت الهی و رأی مردم دارد و چنین شد که از ملت ضعیف‌ نگه‌داشته‌شدۀ ایران، ملتی قوی، مستحکم، فعال، امیدوار ساخت که آمریکا و همۀ قدرت‌های شر را به چالش کشید.  پایۀ قدرت این ملت و نظام برآمده از ارادۀ الهی آن‌ها، قدرت ایمان است که از همۀ قدرت‌ها بالاتر است و بفضل الهی نه تنها قدرت ایمانی مردم کم‌تر نشده، بلکه بر آن افزوده شده و عمق بیشتری پیدا کرده است.

راه تداوم انقلاب و نظام اسلامی همین قدرت است و ما چاره‌ای نداریم که قوی‌ شویم. نمونۀ مردان انقلاب اسلامی، شهید سلیمانی است که قدرت معنوی و ایمان الهی و اخلاق الهی در جانش چندان جلوه‌ای داشت که نمونۀ انسان والای انقلاب اسلامی و مکتب امام شد.

تنها راه در پیش پای ملت ایران عبارت است از قوی شدن (محور اصلی)

ما باید قوی شویم،  بیش از این‌که هستیم، قوی شویم، این نیاز به همت مضاعف دارد، قدرت ایمانی ما باید در امور عینی ما تحقق پیدا کند، قدرت نظامی ـ که بحمدلله وضع خوبی داریم و باید بهتر و قوی‌تر هم بشویم. قدرت اقتصادی ـ که زمینه‌های آنان را داریم، اما متأسفانه مدیران قوی نداریم که این زمینه‌ها را به فعلیت برسانند ـ ما باید از وابستگی اقتصادی به نفت نجات پیدا کنیم. قدرت علمی که حرکت‌های خوبی انجام شد که متأسفانه این دولت آن را کُند کرد، ما نیاز به جهش علمی و فناوری داریم و از این‌که هستیم، جلوتر برویم، در علوم انسانی هم باید حرکت اول را در جهان بزنیم. قدرت فرهنگی که فرهنگ ناب اسلامی را باید در کشور خود و جهان حاکم کنیم. قدرت سیاسی که نظام اسلامی باید به دولت اسلامی جهش پیدا کند.

خلاصه این‌‌ها مولفه‌های قدرت است که باید به آن‌ها برسیم و راهش حضور حداکثری مردم در صحنه‌های اجتماعی، اقتصادی، علمی، فرهنگی، مدیریتی و سیاسی کشور است. مسئولان هم باید تلاش کنند که مردم را به صحنه بیاورند.

اما اگر بخواهیم خیلی خلاصه شاخص‌ها قوی‌شدن ملت را از نگاه رهبر حکیم خود بیان کنیم، می‌توانیم به شش مولفه اشاره کنیم: (1) اتحاد ملت، (2) حضور در صحنه‌های مختلف؛ (4) صبر و استقامت، (5) کار سخت و تلاش مستمر (6) و پرهیز تنبلی.

اگر این شاخصه‌ها در ما باشد، خدای تعالی توفیق و فضلش را به رایگان به ملت و کشور ما می‌بخشد و در آیندۀ نه چندان دور دولت اسلامی تحقق پیدا می‌کند و دیگر دشمنان حتّی جرئت تهدید هم پیدا» نمی‌کنند.

اما برای این‌که بتوانیم قوی شویم، اول باید واقعیات و داشته‌ها و نداشته‌های خود را بشناسیم، آن‌گاه برای رفع کاستی‌ها برنامه‌ریزی و اقدام کنیم و داشته‌ها را با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری و اجرا درست، تقویت کنیم.

آری واقعیت این است که ما کاستی‌ها و نواقصی داریم و محسنات و پیشرفت‌هایی. دشمن تلاش می‌کند که داشته‌ها و محسنات ما را نادیده بگیرد و با عملیات روانی نقص‌های ما را بزرگ کند و سیاه‌نمایی کند و حرکت رو به جلوی ملت را بن‌بست نشان دهد. اما برخلاف دشمن ما نداشته‌ها و کاستی‌ها را باید شناسایی کنیم تا راه‌حل رفع آن‌ها را پیدا کنیم و آن‌ها را برطرف کنیم و در حرکت رو به جلوی کشور، موانع را برداریم و این‌گونه به جامعه امید واقعی بدون هرگونه سهل‌اندیشی و سهل‌انگاری تزریق کنیم.

خب گفتیم شش مولفه را باید در خود تقویت کنیم تا قوی‌تر شویم و راه را بر دشمن ببندیم: اتحاد، حضور، صبر و استقامت، کار سخت، و پرهیز از تنبلی.

بخواست خدای سبحان بیست و دوم بهمن امسال چهل و یکمین جشن پیروزی انقلاب اسلامی را می‌گیریم، و وارد چهل و دومین سال انقلاب اسلامی می‌شویم.  سالی که مصادف با انتخابات مجلس است. بنابراین ضرورت دارد که گام‌های خود را استوار کنیم و به‌صورت فردی و جمعی مستحکم‌تر حرکت کنیم:  «أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى‏ وَ فُرادى» [سباء: 46] و نقاط ضعف خود را برطرف کنیم.

بی‌صبری و عدم بردباری در مشکلات، عدم استقامت در برابر دشمن و بازی‌های رسانه‌ای آن، دعواهای بچگانۀ سیاسی، و از همه مهم‌تر تنبلی نقاط ضعفی است که باید به جبران آن بیاندیشیم و آن‌گاه آن‌ها را با دقت و وسواس برطرف کنیم تا به قدرتی برسیم که دشمن جرئت نکند که کشور ما را تهدید کند.

متأسفانه ما در بُعد رسانه‌ای بشدت از دشمن خود عقب هستیم و دشمنان توانسته‌اند، جریان علمیات روانی و جنگ شناختی و ادراکی را علیه ملت ایران به دست بگیرند، و افکار عمومی کشور را به‌گونه‌ای نسبت به دولت و صداوسیما و رسانه‌های داخلی بی‌اعتماد کنند، البته خود دولت و صداوسیما و رسانه‌های داخلی هم مقصر هستند و با محافظه‌کاری و مصحلت‌اندیشی‌های خیالی و عملکرد ناقص و غیرحرفه‌ای خود بر ابهامات مردم می‌افزایند و موجبات بی‌اعتمادی آنان را فراهم می‌کنند.

ما کشوری هستیم که بدون کمک خارجی و با حداقل امکانات و فقط با تکیه بر دانشمندان جوان خود، توانستیم به تکنولوژی انرژی هسته‌ای، صنایع پیچیدۀ موشکی، و بسیاری از فناوری‌های پیچیده دست پیدا کنیم و جز کشورهای برتر جهان باشیم، در بُعد سیاسی، کسانی که آرزوی سرنگونی جمهوری اسلامی را داشتند، به زباله‌دان تاریخ پیوسته‌اند و ایران قدرت برتر آسیای غربی است و می‌رود که قلب فلسطین را هم فتح کند که بفضل الهی و با حماقت ترامپ در بازی معاملۀ قرن، این فتح سریع‌تر انجام خواهد شد. و ملتی هستیم که در فرایندی آزاد رئیس جمهور و نمایندگان خود را انتخاب می‌کنیم.

انتخابات مجلس شورای اسلامی

انتخابات مجلس خیلی مهم است. مجلس بفرمودۀ حضرت امام در رأس امور  و عصارۀ فضائل ملت است و باید چنین باشد و الان مجلس ما با مجلس مطلوب شورای اسلامی فاصله معنی‌داری دارد و این یکی از نقاط ضعف ماست که باید به نقاط قوت ما تبدیل شود.  ما باید  مجلسی قوی و کارآمد و انقلابی داشته باشیم که نمایندگان آن انقلابی، مومن، کارآمد، شجاع، دارای روحیۀ کار و تلاش سخت، روحیۀ جهادی، کارآمد، به معنای واقعی انقلابی باشند و از دشمن و قدرت‌های خارجی نهراسند و دل‌بستۀ به اسلام و خدمتگزار ملت باشند.  با این نمایندگان است که مجلس قوی تشکیل می‌شود. این وظیفۀ شما مردم است، که چنین افرادی را به مجلس بفرستید. بنابراین آگاهی‌ در انتخاب افراد لازم است.

باید صندلی‌های مجلس را برای داوطبان داغ کرد که واقعاً هم داغ است. این صندلی‌ها «علی شفیر نار» «علی شفیر جهنم» «بر لبۀ دوزخ و آتش» گذاشته شده و اگر صلاحیت نداشته باشند یا داشته باشند و افراد در آن بلغزند و فاسد شوند به دوزخ و آتش دوزخ سقوط می‌کنند.

بنابراین نباید نمایندگی مجلس را ساده گرفت. الان گروهی از داوطلبان نمایندگی به صورت خوداظهاری اموال و دارایی‌های خود را اعلام کرده‌اند، این کار خیلی خوبی است، زیرا مردم هم وضع فعلی و خاستگاه آنان را می‌شناسند و هم می‌توانند آن‌ها را رصد کنند که در آینده و پس از مسئولیت دچار فساد نشوند. ‌اما اولاً این کار را باید همۀ داوطلبان انجام بدهند و مردم به کسانی که حاضر نیستند، شفاف عمل کنند، باید ظنین باشند، ثانیاً در کنار آن سامانه‌ای برای ثبت دارایی‌ها لازم است و باید از همه در این سامانه ثبت و ضبط شود و در نظر و نگاه مردم باشد، ثالثاً  داوطلبان باید تعهد حقوقی بدهند که پیش و پس نمایندگی تغییرات غیرعادی مالی نخواهند داشت و اگر داشتند برخورد محکم و قاطع با آنان بشود و رابعاً از همه مهم‌تر در کنار آن بحث تخصص است، نمایندگی مجلس کاری تخصصی است، چقدر صلاحیت برای آن است و سنجۀ آن چیست؟ باید روشی علمی و کارآمدی برای سنجش و ارزیابی توانایی‌ها نمایندگی مجلس باشد. نمایندگی مجلس و صندلی‌های آن داغ است، باید نامزدها پیش از نمایندگی این داغی را احساس کنند و نسبت به آن تعهد بدهند.

هم‌چنین باید اعلام کنند که برای حل مشکلات کشور به ویژه مسائل و مشکلات اقتصادی چه راه‌حل‌هایی دارند، متخصصان امر بررسی کنند و به مردم اعلام کنند که راه‌حل‌های آنان واقعی است یا خیالی!

امیرالمومنین سلام الله علیه می‌فرمایند:

«اى مردم! همانند آن کس نباشید که بدون عمل، آرزومندِ آخرت است و با بلندْآرزویى، توبه را به تأخیر مى‌افکنَد؛ هم‌چون زاهدان دربارۀ دنیا سخن مى‌گویَد و همانند دنیاگرایان در آن رفتار مى‌کند؛ اگر از دنیا بهره داده شود، سیر نمى‌گردد و اگر از آن بازداشته شود، قناعت نمى‌ورزد.» [کنز العمّال: 16/205؛ دانش‌نامۀ امیرالمؤمنین علیه السلام، محمّد محمّدی ری شهری، قم، دارالحدیث،  1386، ج6 ص497]

کارهای کشور مهم بلکه از اهم امور است و به حرف نیست،  عمل عاقلانه، عالمانه و مدبرانه و برآمده از شرع و تقوا لازم دارد.  باید مراقب باشیم که دنیا ما را با خودش نبرد که دیگر در فساد توقف نداریم.

لواسان و دستگیری‌ها

یکی از امیدها در کشور ما آن است که خواست عدالت که جز اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی است در سال‌های اخیر به خواستی عمومی تبدیل شده است که لازمۀ آن مبارزه با فساد است. و افتخار لواسان آن است که پرچم عدالت را برافراشت و نگذاشت به زمین بماند و این افتخار در تاریخ انقلاب اسلامی ثبت و ضبط شد و بحمدلله این خواست از زبان و کلام به عمل هم بدل شد.

کلاک در لواسان که موجب وهن نظام بود، و متأسفانه از اعتبار قوۀ قضائیه هم خرج کردند، امروز به پایان کار خود رسیده و جریان زر و زور و تزویر هرچه کردند، نتوانستند آن را از چنگال عدالت بیرون آورند. و ان شاء الله بزودی خبرهای خوبی خواهیم شنید.

دستگیری‌های اخیر را هم دیده و شنیده‌اید، کار جدی است و عدالت و دستگاه عدلیه و سربازان ‌گم‌نام امام زمان ـ برادر پاسدار ما ـ در کار خود بسیار جدی هستند.

اما  یک تذکر بدهم. برخی جوسازی می‌کنند، شایعه می‌سازند، و حرف‌هایی می‌زنند که وقتی حقیقت بیان شد، خجالت خواهند کشید.

اما تذکر بنده این‌که اگر ما پرده‌دری نکنیم، خدا پردۀ ما را نمی‌درد و مچ ما را باز نمی‌کند. اما وقتی حتی از پیرزن‌های تنها و بی‌کس هم نگذشتید، آن‌وقت حساب‌تان با خداست! سربسته گفتم، نمی‌دانید خدا در کمین است و صدای مظلومان را می‌شنود و آن‌وقت راه فرار ندارید؟ خیلی بد کردید و اگر توبه نکنید و حقوق مردم را برنگردانید، بجز گرفتاری‌های دنیویی، در آخرت هم گرفتار عذاب خواهید شد: «کَذلِکَ الْعَذابُ وَ لَعَذابُ الْآخِرَهِ أَکْبَرُ لَوْ کانُوا یَعْلَمُون» [قلم: 33]

وظیفۀ ما امر به معروف و نهی از منکر است، و ما هم این وظیفه را تا زنده هستیم، انجام می‌دهیم و از سرزنش‌ها، توهین‌ها، تحقیرها‌ و تهدیدها هم واهمه نداریم. اگر ـ خدای نکرده ـ روزی آن را تعطیل کردیم، نزد خدای سبحان پاسخی نداریم و معاقَب خواهیم بود.

اما بزودی مراجع رسمی ـ بخواست خدا ـ اخبار را  به صورت مستند ارائه می‌دهند و امیدوارم رسانه‌ها هم به وظیفۀ خودشان عمل کنند، و امیدوارم این درس عبرتی شود، برای همگان که قوۀ قضائیه در مبارزه با فساد جدی است، و سربازان گم‌نام امام زمان سلام الله علیه در سازمان اطلاعات سپاه بیدارند. شاید برخی فکر کنند، دارند می‌برند و می‌خورند، اما بدانند که در کمین خدای سبحان و سربازان بیدار اسلام و امام زمان سلام الله علیه هستند. خدا حافظ و نگهبان این انقلاب و نظام است و نمی‌گذارد و اجازۀ سوءاستفاده نمی‌دهد:  «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصار» [ابراهیم: 42]

رائه می‌دهند و امیدوارم رسانه‌ها هم به وظیفۀ خودشان عمل کنند، و امیدوارم این درس عبرتی شود، برای همگان که قوۀ قضائیه در مبارزه با فساد جدی است، و سربازان گم‌نام امام زمان سلام الله علیه در سازمان اطلاعات سپاه بیدارند. شاید برخی فکر کنند، دارند می‌برند و می‌خورند، اما بدانند که در کمین خدای سبحان و سربازان بیدار اسلام و امام زمان سلام الله علیه هستند. خدا حافظ و نگهبان این انقلاب و نظام است و نمی‌گذارد و اجازۀ سوءاستفاده نمی‌دهد:  «وَ لا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غافِلاً عَمَّا یَعْمَلُ الظَّالِمُونَ إِنَّما یُؤَخِّرُهُمْ لِیَوْمٍ تَشْخَصُ فِیهِ الْأَبْصار» [ابراهیم: 42]

اوقات شرعی